Full version: guldvatten
elsemarie
Har försökt hitta hur man späder ut urinen, hur mycket vatten? hittar inge uppgifter, hoppas någon kan hjälpa mig.
RibesRubusVitis
En tiondel urin, nio tiondelar vatten...
Eva 33c
Jag tycker den här informationen från Riksförbundet Svensk Trädgård är så bra, även om du redan fått svar på din fråga .)
Farstabo
[font="Book Antiqua"][/font] Urin som gödsel har som det sägs används av våra förfäder, låter ju bra när man läser om det.
Men frågan jag har ställt mig på sista tiden, Varför kan man få hepatit av jordgubbar, hallon? Det kan ju inte uppstå i plantan, det måste ju överföras till plantan och bären, det måste ju finnas en orsak. Kan människans urin, avföring som används som gödning den vägen överföras till det som växer och bären sen blir smittobärare.
Jag har inte sett någon förklaring till varför vi människor kan få hepatit av bären, verkar som ingen vet, de bara konstaterar att det sker, de rekommenderar att inte äta bären råa, det som människor har alltid har kunnat förr.
Hur mycket har det forskats i, om vi tar vissa mediciner, och sen gödslar med urin om det är riskfritt för rotfrukter, bär, baljväxter mm hjärtmediciner, smärtmediciner osv vad sker i växterna när de används uringödsel.
Idag ser inte ut som igår, våra vanor är så annorlunda.
Var får jordgubbarna sitt smittoämne ifrån?
duo2010
CITAT (Farstabo @ 09-07-2013, 16:45) *
[font="Book Antiqua"][/font] Urin som gödsel har som det sägs används av våra förfäder, låter ju bra när man läser om det.
Men frågan jag har ställt mig på sista tiden, Varför kan man få hepatit av jordgubbar, hallon? Det kan ju inte uppstå i plantan, det måste ju överföras till plantan och bären, det måste ju finnas en orsak. Kan människans urin, avföring som används som gödning den vägen överföras till det som växer och bären sen blir smittobärare.
Jag har inte sett någon förklaring till varför vi människor kan få hepatit av bären, verkar som ingen vet, de bara konstaterar att det sker, de rekommenderar att inte äta bären råa, det som människor har alltid har kunnat förr.
Hur mycket har det forskats i, om vi tar vissa mediciner, och sen gödslar med urin om det är riskfritt för rotfrukter, bär, baljväxter mm hjärtmediciner, smärtmediciner osv vad sker i växterna när de används uringödsel.
Idag ser inte ut som igår, våra vanor är så annorlunda.
Var får jordgubbarna sitt smittoämne ifrån?

Hej
det du förmodligen läst gäller frysta importerade bär som antagligen bevattnats med orent vatten där t ex kloakvatten tagit sig in. Urin från friska människor är utmärkt gödning och ger inga sjukdomar. Har aldrig hört talas om att att svenska färska bär smittat ngn wha t so ever.
gunilla
RitRat
Färsk urin är sterilt, det är inga problem att gödsla med den. Annat är det med avföring, den ska komposteras före användning.
lavendelgården
Guldvatten är rena dynamiten för växter som inte trivs eller har svårt att komma igång - rekommenderas verkligen.
Åsa
rosita
Om man använder vissa mediciner, bör man inte använda urinen, men annars är det bra med guldvatten.
Eva 33c
CITAT (Farstabo @ 09-07-2013, 16:45) *

Vet inte om du läste broschyren jag länkade till ovan, men där sägs bla "Ren urin kan undantagsvis innehålla bakterier eller andra smittspridare. Det anses vara mycket liten risk att dessa överlever i jorden eller på växterna någon längre tid. Rekommendationen är att antingen vänta en månad med att skörda grönsaker etc som kommit i direkt beröring med urin eller att koka trädgårdsprodukterna ordentligt före förtäring."
Så att vara försiktig när det gäller med uringödsling av växter som ska ätas är väl alltid bra. Fast när det gäller jordgubbar så tror jag sällan man gödslar plantorna alls när de är i bärstadiet, utan som regel efteråt. Så hepatitsmittan har nog andra orsaker än uringödsling.
Själv använder jag inte urin alls faktiskt, trots alla lovord känns det som för kort kretslopp att "kissa på det jag ska äta" smile.gif Skulle kunna tänka mig att använda det i komposten däremot, och kanske på prydnadsväxter. Men det är jag det, och jag har inga synpunkter på hur andra gör.
rosita
CITAT (Eva 33c @ 09-07-2013, 23:45) *
Själv använder jag inte urin alls faktiskt, trots alla lovord känns det som för kort kretslopp att "kissa på det jag ska äta" smile.gif Skulle kunna tänka mig att använda det i komposten däremot, och kanske på prydnadsväxter. Men det är jag det, och jag har inga synpunkter på hur andra gör.

Man ska inte vattna med guldvatten (eller andra gödningsmedel för den delen) direkt på det man ska äta, man gödslar jorden, inte växten!

Eva 33c
CITAT (rosita @ 10-07-2013, 07:48) *
Man ska inte vattna med guldvatten (eller andra gödningsmedel för den delen) direkt på det man ska äta, man gödslar jorden, inte växten!

Naturligtvis förstår jag det, det gäller ju all vattning och gödning, men det är väl lätt hänt att det stänker på både salladsblad och bär, och rotfrukterna sitter ju i jorden...

Men jag tror inte egentligen att det är nån större risk men jag har ändå personligen valt bort denna form av gödning i kökslandet i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon