tjohoa
Jag tog förra sommaren frön av vita vinbär. De petade jag ner i en kruka som jag satte ner i jorden i ett hörn. Inget hände och jag glömde bort den där krukan tills för några veckor sedan då jag upptäckte att krukan var full av små vinbärsplantor. smiley_small_hug.gif Nu har jag flyttat plantorna till två större krukor där de ska få växa till sig ordentligt innan de får sin slutgiltliga plats i trädgården. Det lär väl dröja några år innan det blir skörd. Min sambo och jag funderar på om vita vinbär är rotäkta eller ej. Är det någon som vet?
RibesRubusVitis
Här sägs att fröplantor inte skiljer sig mycket från föräldrarna, och börjar ge frukt vid två eller tre års ålder:
http://www.crfg.org/pubs/ff/currants.html
tjohoa
Tack RibesRubusVitis!

Vad roligt. Det är spännande med långsiktiga projekt!
johan1983
Varför inte bara ta en stickling \ avläggare?

Lägg en sten på en gren och täck med jord, låt några gröna blad vara kvar och sticka upp. Nästa år, klipp av den och plantera på en ny plats och du har en buske till. Garanterat sortäkta.

Jag håller på att göra det med en buske med gröna vinbär. den är väldigt ovanlig så jag vill gärna ha ett exemplar extra ifall att
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon