Full version: Planteringstips
Mamalokoboboday
Jag har precis byggt altan och har ca 2 meter ner till mark. Nedanför har jag tänkt att gräva en 4 meter bred rabatt. Djupet är beroende på vad jag planterar.

Grundtanken är att sätta två klängrosor (röda), en på varje sida i rabatten, stäppsalvia, men sen vill jag ha mer tips och idéer på vad jag ska sätta.

Solen ligger på från klockan 13 fram till solnedgång.

Kom igen och spåna och hjälp mig komma igång...smile.gif
kerstin z5-6
Vitt är vackert till röda rosor finns mycket att välja på , klassiskt är väl brudslöja

Klängrosor får ofta storkben, dölj med något lägre framför. Kanske en lägre vit ros?
,
Hässleklocka vit,kanske en vit pion eller två.
Lite vackert bladverk kanske i silver, sandmalört tex, lammöra Elephant ears som inte blommar . Vita liljor.

Tänk vår till höst och bestäm lite vårlökar redan nu att sätta i höst , samt någon senblommande perenn-Höst anemon?
Mamalokoboboday
Lilja, pion är något absolut jag kan tänka mig, men blommar inte rabatten ut väldigt fort då?
Det silverfärgade, ska det vara längst fram framför typ stäppsalvia? Eller täcker Salvian liljor och pioner?

Kan Dahlia vara något, eller bör det vara i annan rabatt. Vilka vårlökar?
kerstin z5-6
Det finns pion från vår till senblommande ,liljor blommar samtidigt som rosorna juli längre norrut senare även där finns olika blommningstider.

Dahlia och annat ettårigt har jag enbart i kruka.
Silverbladverk som lammöra eller sandmalört bör vara längst fram -här söker du bladeffekt inte blommorna (som jag klipper bort på bägge , små oansenliga)

Gillenia är en underbar vitblommande perenn ,Heuchera för bladen ,hundratals andra .. bestäm vilka färger du vill ha, vilken tid ska vara höjdpunkten?

Basic är även: En rabatt framför en veranda innebär -höga växter längst bak,
därefter lägre och lägre..

Sätt dem INTE i rader utan i grupper om tre -5, 7 st perenner. Rosor och mkt stora perenner kan vara solitärer, själva.
Att ha en rabatt där allt blommar hela tiden är svårt men man kan närma sig....

Vårlökar: tulpan ,påskliljor,Allium, finns massor av sorter, några :)krokus. Inget är så fint som de första:)
Mamalokoboboday
Bra förslag du kommer med...
Jag tror och hoppas att juli månad ska vara höjdpunkten. Längst bak, mot "väggen" vill jag ha två klängrosor för att få en riktigt importerande vägg. Oklar dock på om dessa ska stå varandra nära eller symmetriskt i var sin ände. I så fall kanske man kan ha någon clematis eller något annat i mitten.
kerstin z5-6
Bra val det är även då de flesta perenner blommar , sen kan man ha en mer sparsam vår o höst blom.
Mamalokoboboday
Här kommer starten...
vårälskare
Hej
Jag håller också på med en lång rabatt- Tycker att det kan vara bra att plantera några sommarblommor t.ex tobaksblomster till dess att dom perenna vuxit till sig. Dessutom hinner man se vad som trivs och hur höga växter som man vill ha och undertiden hålls ogräs borta till det blir fullt i rabatten.
Jag har bl annat planterat flera pioner och [attachment=77327:P7060028.JPG]hostor och det tar ju några år innan dom blir stora.[attachment=77328:P7060027.JPG]
Mamalokoboboday
HÄR är starten....

Klängrosor är spikat mot "väggen". Röd, men osäker på vilken.
I mitten av de två ska det nog bli clematis, gärna någon vackert blå.

Vita pioner i mitten och en röd pion i mitten,mitten

Och någon lågt växande längs hela kanten, som snyggt lägger sig tunt stenen...

Men jag är osäker ändå, något känns inte helt hundra ännu. Men vet inte vad...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon