Full version: Sjuka rosor
mullkärringen
Godmorgon!
Mina marktäckande rosor har fått någon bladsjukdom eller parasiter vad gör jag för att rädda dom?
Kan jag spruta med någonting?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är en liten larv som ätit upp ett skikt av bladen som sedan torkar in, det är inget du kan göra åt det nu larven är nog redan borta så spruta och dyl har ingen effekt, tycker du att det ser fult ut kan du ju plocka bort bladen, rosen lider dock just ingenting den kommer skjuta nya blad.
mullkärringen
Åh tack för svaret!!
Blev orolig att hela rabatten skulle dö nu men då andas jag ut smile.gif
Kan man förebygga med något till nästa år?
Ragnwald
Såpvatten vid de första minsta tecknen.
Lyfter en gren i taget och sprutar över bladens undersida, där masken sitter.
Ser man en mask, är det lika gott att spruta alla blad.
Att myrorna vallar bladlöss som boskap och bär upp dem i bladverket, vet man, men hur är det med dessa larver?

Bassam
Hej

Jag ser ut dem som svamp attackerad dem, ta bort skadad blad, och du kan blanda jord med lite kalk
H.Bassam
buffy
Nej, det är inte svamp, det är en insekt. Jag har också såna skador på en del rosor, bl a en vacker Leonardo da Vinci. Jag har numera vant mig vid att rosor får alla sorters krupp då och då och att det liksom bara är så. De är fina ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon