Silur
Hej!

Är det någon som erfarenhet av Juglans regia broadview?

Jag är så sugen på att skaffa mig en sådan och pröva här i Stockholm men jag jag har nu läst en hel del
om giftiga rötter och blad som "dödar" eller hämnar allt som ligger under eller i närheten av trädet.

Vad har ni för erfarenhet?

Bästa hälsningar,

Monarda
Jag har en Juglans sieboldiana och det är då inga problem med växtligheten runt den. En fläderbuske och en forsythia står några meter ifrån och självsådda trädgårdsblommor kommer upp bredvid. Lite tråkigt är att den fäller bladen rätt så tidigt men daggmaskarna gör jobbet lika effektivt med dom som med andra blad. Trädet är 16 år gammalt och var bara en liten pinne på knappa metern när det planterades, nu är det uppskattningsvis mellan 12-15 m högt.

[attachment=77207:DSC_0008.jpg]
Huggorm
Giftet "juglone" utsöndras från rötterna på valnötsträd för att hålla konkurrenter borta, men det varierar mycket mellan art. Svart valnöt (juglans nigra) är den värsta medan den vanliga juglans regia inte är så farlig. Sedan är andra växter olika känsliga mot juglone, vissa kan inte växa alls nöra valnötsträd medan andra verkar vara resistenta. Jag minns inte vilka växter som är känsliga, men det finns listor att hitta med google. Vissa grönsaker kan man glömma att odla har jag för mig.

Monarda: Tjusigt träd, det blev man avundsjuk på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon