|
I dag är det två veckor sedan jag opererade mina stämband och två veckor sedan jag slutade röka .Min fråga är varför jag är dödstrött på dagarna ,en timma efter jag stigit upp och ätit frukost så är jag totalt slut och måste sova en timma lika dant efter lunchen dödstrött och måste bara sova en timma sedan går jag här trött tills sängdags  skitjobbigt ! Kan narkosen sitta i så länge som två veckor ? Eller har det med att jag slutat röka ?
Det är knappast beroende på narkosen, den vädras ut efter några timmar. Kan kanske hänga ihop med själva ingreppet, Du har ju oroat dej ett tag för det. Kroppen behöver återhämtningstid oh vila. Var uppmärksam så du inte år någon infektioner mer hosta eller feber.
Inget sådant alls varken hosta eller feber bara allmänt dödstrött orkar knapp något:( har hört att narkos kan sitta i kroppen minst ett par veckor Har det med att jag slutat röka kanske ?ja liksom hela paketet ?
Anki på Öland
01-07-2013, 22:52
Järnbrist?? Sån var jag när jag hade urlåga blodvärden.
Järnbrist tror jag inte på då jag alltid haft höga blodvärden ja nästan skyhöga !de tog blodprover samma dag jag opererades ju !Nä det är något annat som är fel :(Ska ringa i morgon till Öron näs o hals .
mamamaggan
02-07-2013, 03:17
Kan nog vara oron innan och så själva ingreppet. Man tror inte att det ska ta på kroppen så mycket men det gör det.
Bra idé att ringa och fråga .
Förresten . trött efter maten , har du kollat ditt blodsocker ?
malcolm
02-07-2013, 07:49
Så där har jag haft det ända sedan min senaste stroke 2009 och jag har varken blivit sövd eller slutat röka, mina blodvärden är bra och mitt blodsocker håller hemsjukvården koll på. Blir också vansinnigt trött så fort jag ätit något trots att jag sovit bra på natten, blir snart tokig på detta och det känns som om jag inte har något liv längre. Äter antidepressiv medicin och det står iof. sig att den kan orsaka viss dåsighet men detta började redan innan jag började med den. Dricker ingen alkohol längre så det kan inte bero på det, jag är någorlunda pigg någon timme efter att jag stigit upp på morgonen men sedan är det likadant igen, åker jag och handlar måste jag sätta mig ner flera gånger inne på affären innan jag går till kassan. Har pratat med min läkare om detta men inte fått något svar om varför ännu, det tas nya prover men det blir inget resultat. Det har gjorts borreliatester men inte heller det har visat något, jag har en teori att det kan vara mitt stora nikotinintag som är boven i dramat men å andra sidan hade jag varit rök- och snusfri i sju år när jag fick min andra stroke -09 så det stämmer inte det heller. Började faktiskt röka/snusa igen efter det eftersom allting kändes så tråkigt beroende på denna vansinniga trötthet. Är det någon som har någon ide om vad det kan vara så tar jag tacksamt emot råd och tips.
*Stintan*
02-07-2013, 09:49
Ut och rör på er! Ät ordentlig varierad kost. Det finns massor av orsaker som kan ge dessa symptom. Järnbrist som Anki sa, infektion, sköldkörtelproblem, diabetes, alkoholbruk och en massa annat.
malcolm
02-07-2013, 11:12
Förra våren (2012) var jag inlagd på ett slags rehabhem för tex. strokepatienter i tre veckor, där fick vi varierad kost med mycket grönsaker och rotfrukter. Där ingick också en hel del aktiviteter som gymnastik och promenader, de hade två promenadstråk, ett på 400 m och ett på 800 m men jag orkade inte gå någon av dessa utan att sätta mig och vila emellanåt. Jag var lika trött under min vistele där som jag är nu, gick ner 4 kg under min tid där men i övrigt märkte jag ingen skillnad. Har varit ute och paddlat mycket kanot förut men till sist orkade jag inte längre, brukade ha mat med mig på mina utfärder men som sagt, kunde sitta på en klippa och känna hur tröttheten övermannade mig och var tvungen att bege mig av hemåt. De sista gångerna jag var ute orkade jag knappt baxa upp kanoten på biltaket och i vårvintras sålde jag kanoten vilket kändes ganska så bittert eftersom jag verkligen gillar det livet.
Numera har jag kontakt med två sjukgymnaster som kommer hem till mig för att få mig i form och imorgon kommer de igen, får se om de lyckas med något som ingen annan klarat av. Jag misstänker att jag har drabbats av någon slags hjärntrötthet efter mina två strokes och att det kan ligga en posttraumatisk stress efter allt elände som drabbat mig genom åren.
*Stintan*
02-07-2013, 11:59
Malcolm har du kollat så att du inte har kol. Du röker ju mycket och har gjort länge. Tidigare var det ju även rätt mycket alkohol så det är ju inte så konstigt att det tillsammans med dina infarkter gör att du inte orkar något, särskilt som du länge mest bara suttit framför datorn. Övervikt gör ju inte heller saken bättre. Det går fort att tappa muskler och kondition när man är sjuk men det tar lång tid att få tillbaka. Sen är det väl inte sjukgymnasterna som ska lyckas utan du själv och låta dem vara till hjälp. 50 meters promenad idag kan bli 100 så småningom osv.
Elisabeth-Västkustkolonisten
02-07-2013, 12:43
Jag har ju genomgått en och annan operation med narkos. Men ju äldre jag blev och efter en Op till och till osv tog det längre och längre tid att bli människa igen. Varje narkos tog mer på krafterna.
Är också mycket trött men jag har ju dåligt sömn sedan många år. Men jag går alltid upp tidigt på morgonen, vänder aldrig på dygnet och försöker inte att ge efter p.g.a. tröttheten.
Motti jag tänkte också direkt på sköldskörteln, är det undersökt?
CITAT (malcolm @ 02-07-2013, 12:12)  Förra våren (2012) var jag inlagd på ett slags rehabhem för tex. strokepatienter i tre veckor, där fick vi varierad kost med mycket grönsaker och rotfrukter. Där ingick också en hel del aktiviteter som gymnastik och promenader, de hade två promenadstråk, ett på 400 m och ett på 800 m men jag orkade inte gå någon av dessa utan att sätta mig och vila emellanåt. Jag var lika trött under min vistele där som jag är nu, gick ner 4 kg under min tid där men i övrigt märkte jag ingen skillnad. Har varit ute och paddlat mycket kanot förut men till sist orkade jag inte längre, brukade ha mat med mig på mina utfärder men som sagt, kunde sitta på en klippa och känna hur tröttheten övermannade mig och var tvungen att bege mig av hemåt. De sista gångerna jag var ute orkade jag knappt baxa upp kanoten på biltaket och i vårvintras sålde jag kanoten vilket kändes ganska så bittert eftersom jag verkligen gillar det livet.
Numera har jag kontakt med två sjukgymnaster som kommer hem till mig för att få mig i form och imorgon kommer de igen, får se om de lyckas med något som ingen annan klarat av. Jag misstänker att jag har drabbats av någon slags hjärntrötthet efter mina två strokes och att det kan ligga en posttraumatisk stress efter allt elände som drabbat mig genom åren. Depression?  Leder till en trötthet som gränsar till döden.
malcolm
02-07-2013, 15:30
CITAT (*Stintan* @ 02-07-2013, 12:59)  Malcolm har du kollat så att du inte har kol. Du röker ju mycket och har gjort länge. Tidigare var det ju även rätt mycket alkohol så det är ju inte så konstigt att det tillsammans med dina infarkter gör att du inte orkar något, särskilt som du länge mest bara suttit framför datorn. Övervikt gör ju inte heller saken bättre. Det går fort att tappa muskler och kondition när man är sjuk men det tar lång tid att få tillbaka. Sen är det väl inte sjukgymnasterna som ska lyckas utan du själv och låta dem vara till hjälp. 50 meters promenad idag kan bli 100 så småningom osv. Nej, jag har inte kol, inte ens rökhosta faktiskt och jag berättade ju att jag varit rökfri i sju år när jag fick min andra stroke och att tröttheten började efter den. Fattar väl jag med att sjukgymnasterna inte kan göra mig friskare utan min medverkan och de har pratat om att ta promenader i omgivningarna. Vad det gäller alkoholen så har jag gått två gånger i veckan till beroendecenter och har så gjort sedan oktober 2011 och jag var dit så sent som i måndags och skall dit igen på torsdag.
I februari opererade jag min hallux valgus (knöl på stortåleden) och jag var sjukskriven i sex veckor. Jag var hur trött som helst i flera veckor efter operationen! En operation innebär ju ett trauma för kroppen och mycket energi läggs väl på att fixa till det som är "sönder".
I samma veva som jag opererades var det en bekant som gjorde sig rejält illa i handen. Hon hade samma slags trötthet och hennes läkare sa att det beror på att handen och hjärnan arbetar så intensivt med varandra och när handen då inte fungerar så ska hjärnan hitta andra vägar för att lösa problemet (som att lära sig använda vänster om man är högerhänt). Antar att det är samma sak med en fotoperation, att få balans på en fot och en häl är inte lätt... Men ju mer man vänjer sig och ju mer man återhämtar sig så att foten kan användas mer och mer normalt, desto bättre mår man.
Malcom jag tycker det låter som din antidepp inte fungerar som den ska, jag skulle fråga om jag fick testa någon annan medicin.
*Stintan*
03-07-2013, 12:41
CITAT (addo @ 03-07-2013, 13:26)  Malcom jag tycker det låter som din antidepp inte fungerar som den ska, jag skulle fråga om jag fick testa någon annan medicin. Ja vissa antidepressiva mediciner kan ge symptomen Malcolm skriver om.
malcolm
03-07-2013, 14:13
CITAT (addo @ 03-07-2013, 13:26)  Malcom jag tycker det låter som din antidepp inte fungerar som den ska, jag skulle fråga om jag fick testa någon annan medicin. Nu har jag inte ätit mina antidepressiva piller så länge, en månad kanske och det lär dröja innan man kan se någon effekt. Skall träffa min läkare i mitten av augusti så jag avvaktar tills dess med att ta upp saken. Medicinen jag har heter Venlafaxin men jag tror inte att det är den som är boven i dramat för jag var ju trött redan innan jag började med den. Ve och fasa....! Kan det vara så att jag håller på att bli gammal....!?!?  Nääää, så kan det inte vara... eller...?
*Stintan*
03-07-2013, 14:43
Heter den något mer än Venlafaxin?
malcolm
03-07-2013, 15:49
CITAT (*Stintan* @ 03-07-2013, 15:43)  Heter den något mer än Venlafaxin? Venlafaxin Actavis (Actavis AB) Dölj information... depotkapsel, hård, 75 mg, 100 st, endast för dosdisp. varunr 056664 Dosering: 1 kapsel på morgonen stämningshöjande
*Stintan*
03-07-2013, 16:17
CITAT (malcolm @ 03-07-2013, 16:49)  Venlafaxin Actavis (Actavis AB) Dölj information... depotkapsel, hård, 75 mg, 100 st, endast för dosdisp. varunr 056664
Dosering: 1 kapsel på morgonen stämningshöjande Har du kollat Fass? Det fanns mycket att läsa om den medicinen http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artike...mp;UserTypeID=2Kanske var det den som var orsaken till dina ögonbesvär du hade.
Kan glädja alla med att narkos går ur kroppen efter ett par dagar och att sluta röka inte påverkar dig med trötthet alls !Min trötthet beror på all oro runt operationen plus att jag går och väntar på en biopsi plus att vi skaffat hundvalp,. vi hade hand om midsommarfirandet i byn jag har slutat röka mycket oro inför det har blivit farmor mycket oro inför det plus att jag haft mina två äldsta barnbarn här 8 och 10 år nu har jag bara tio åringen denna veckan till helgen kommer svärsonen med de andra två och ska bo här en vecka då dottern jobbar en vecka till ,och om två veckor fyller min man 60 år stor fest !inte underligt att man bara vill sova .Pratade i dag med öron näs och hals och narkosen har ingen orsak till min trötthet alls inte sluta röka heller ,bara ren oro som satt sig på psyket ett sätt för kroppen att stänga av stress .
Motti, allt det där kan få en topptränad 20-åring att bli lite trött!
Många orosmoment men du har också oerhört många stunder av glädje bakom dig men framför allt framför dig!
Vet du, finns det bara lite mat och något att dricka samt en plats att sitta på så brukar fester alltid bli trevliga! Det är sällan maten som gör det utan folket och hellre en skål med chips mindre än en utschasad fru till din man! Vet av erfarenhet att man stressar ihjäl sig och vill ha allt så himla perfekt och sedan sitter man där som en urvriden trasa medan alla andra har skoj och trevligt.
Tack för de orden Peztis  när man är mitt i allt så tänker man inte på stressen kanske ! men jag hoppas jag blir piggare snart för det frestar på att vara dödstrött nästan hela dagarna ,man blir ju stressad av att inte få något riktigt gjort också  I dag släpade jag mig in i duchen tvättade håret och fixade till mig ,tack och lov för mitt barnbarn på 10 år som hjälpt mig såå mycket de två veckorna hon varit här
Biggan_
04-07-2013, 21:39
Krya på dej Motti!
Tack tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|