Fogen
Jag har 4 olivtrd som jag odlar, 2 av dem, den strsta och minsta har brjat f bladen gula i mitten och tappar alla blad? Jag vet inte vad jag gr fr fel, de str ute i skyddade lgen, r omplanterade tidigare i vr, jag ger dem Olivtrds-nring som jag kpt av wexthuset, har ohyrebehandlat dem fr skerheltskull och gett dem provadopinnar men ingenting verkar fungera. Jag vattnar nr de brjar knnas torrt p ytan. Duschar dem med slangen lite ltt ver bladen varje vecka men ingenting verkar vara bra.

Jag tycker jag gr allt fr dem men det mste vara nt fel. Ett olivtrd ska vl inte bli kal och bladls mitt i sommaren?

Fler som knner igen detta? Vad gjorde Ni?
sparvuggla
Det kan vara just det som r problemet. Allts providapinnar och ohyrabehandling.

Vissa vxter tl inte kemiska medel, bl.a palmer r ltt att ta dd p med kemiska mnen. Nu vet jag inte hur det r med just oliv, men du verkar skta dom rtt ifall du inte lter dom st fr bltt.
Fogen
Oj d, men hur fr man upp provadopinnarna nu d? D hoppas jag verkligen att den klarar av det och d ska jag aldrig mer ge dem det igen. Jag ville verkligen gra allt rtt och nd blev det fel confused.gif

Tack fr ditt tipps p vad som hnder, jag hller tummar och tr fr att den stora klarar sig. Tror att jag har svrt att plocka bort dem d
Olivtrdet
Hej!
Jag har liknande problem med mitt stora olivtrd som jag haft i ca 5 r. Det har i r vervintrat ute i vervintringstlt med jmn temperatur ca 8 grader frn flkt samt extra belysning. Det har klarat sig mycket bttre n vriga r d jag haft det inomhus, det har inte tappat s mycket blad p vintern som det gr inomhus. Men nu har jag allts ocks ftt gula torra lv som faller av mitt p sommaren. Jag har anvnt provadopinnar frra ret utan att det hnde ngot med trdet. Jag ger medelhavsnring ca 1 gng per vecka sedan april. Vad kan det vara fr fel? Har ditt olivtrd repat sig.. ser dock att ditt inlgg r frn 2013 men man vet ju aldrig ��. Oavsett s hittar jag inget mer liknande inlgg s kanske ngon vet.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon