Jag har 4 olivträd som jag odlar, 2 av dem, den största och minsta har börjat få bladen gula i mitten och tappar alla blad? Jag vet inte vad jag gör för fel, de står ute i skyddade lägen, är omplanterade tidigare i vår, jag ger dem Olivträds-näring som jag köpt av wexthuset, har ohyrebehandlat dem för säkerheltskull och gett dem provadopinnar men ingenting verkar fungera. Jag vattnar när de börjar kännas torrt på ytan. Duschar dem med slangen lite lätt över bladen varje vecka men ingenting verkar vara bra.
Jag tycker jag gör allt för dem men det måste vara nåt fel. Ett olivträd ska väl inte bli kal och bladlös mitt i sommaren?
Fler som känner igen detta? Vad gjorde Ni?
sparvuggla
02-07-2013, 09:19
Det kan vara just det som är problemet. Alltså providapinnar och ohyrabehandling.
Vissa växter tål inte kemiska medel, bl.a palmer är lätt att ta död på med kemiska ämnen. Nu vet jag inte hur det är med just oliv, men du verkar sköta dom rätt ifall du inte låter dom stå för blött.
Oj då, men hur får man upp provadopinnarna nu då? Då hoppas jag verkligen att den klarar av det och då ska jag aldrig mer ge dem det igen. Jag ville verkligen göra allt rätt och ändå blev det fel
Tack för ditt tipps på vad som händer, jag håller tummar och tår för att den stora klarar sig. Tror att jag har svårt att plocka bort dem då
Olivträdet
12-06-2021, 08:51
Hej!
Jag har liknande problem med mitt stora olivträd som jag haft i ca 5 år. Det har i år övervintrat ute i övervintringstält med jämn temperatur ca 8 grader från fläkt samt extra belysning. Det har klarat sig mycket bättre än övriga år då jag haft det inomhus, det har inte tappat så mycket blad på vintern som det gör inomhus. Men nu har jag alltså också fått gula torra löv som faller av mitt på sommaren. Jag har använt provadopinnar förra året utan att det hände något med trädet. Jag ger medelhavsnäring ca 1 gång per vecka sedan april. Vad kan det vara för fel? Har ditt olivträd repat sig.. ser dock att ditt inlägg är från 2013 men man vet ju aldrig . Oavsett så hittar jag inget mer liknande inlägg så kanske någon vet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.