Full version: Klöveralm
strandskatan
Jag har tre frösådda plantor av klöveralm (Ptelea) som fortfarande står i krukor efter två (eller är det tre?) år, nånting måste göras. Trångt om plats i trädgården. Impecta säger kan krukodlas. Undrar då om de skulle klara att stå ute mot en norrvägg under tak i större trälådor under vintern, att ta in dem för vinterförvaring är omöjligt - har redan för mycket som ska vinterförvaras inne. Hittills har de övervintrat helt nerbäddade i hopskrynklat tidningspapper i stora trälådor, men planterade i lådorna blir de ju mycket mer utsatta för kalla vindar.
Anders zon 1
CITAT (strandskatan @ 01-07-2013, 23:06) *
Jag har tre frösådda plantor av klöveralm (Ptelea) som fortfarande står i krukor efter två (eller är det tre?) år, nånting måste göras. Trångt om plats i trädgården. Impecta säger kan krukodlas. Undrar då om de skulle klara att stå ute mot en norrvägg under tak i större trälådor under vintern, att ta in dem för vinterförvaring är omöjligt - har redan för mycket som ska vinterförvaras inne. Hittills har de övervintrat helt nerbäddade i hopskrynklat tidningspapper i stora trälådor, men planterade i lådorna blir de ju mycket mer utsatta för kalla vindar.

Lite svårt att uttala sig om när man inte vet vilken växtzon du bor i. Men är det en växtzon som klöveralmen klarar om den är utplanterad så bör det gå bra i kruka också om du gräver ner krukorna helt i jorden över vintern för att skydda rötterna som ofta är känsligare för kyla än övriga delar av växten. Bor du i zon 1 så funkar det säkert i kruka ute också om det är skyddat och det inte blir en ovanligt kall vinter. Men säkrast är som sagt att gräva ner krukorna.
strandskatan
Hoppsan, glömde jag skriva vilken zon! Sydligaste Skåne, zon 1, fast blåsigt, mycket sällan kallare än minus 16 och då bara enstaka dagar. Tack för ditt svar, Anders, problemet är att jag tänkte mig en permanent lösning. Jag läste i en gammal tråd här på Odla att krukodlade klöveralmar helst skulle vinterförvaras i 0-5 plusgrader, men det är som sagt omöjligt att åstadkomma.
Anders zon 1
Ok! Har ingen erfarenhet av krukodlade klöveralmar. Men jag har haft många olika träd i kruka rätt många år här i zon 1 utan att det varit något problem att övervintra dem. Lite känsligare saker har jag placerar i ett ouppvärmt utrymme där det är skydd för blåst och den värsta kylan men inte alls isolerat. Har säkert blivit ungefär lika kallt som ute. Om du inte har något sånt utrymme och tänker dig permanenta krukor så isolera krukorna med något (säckväv, bubbelplast eller liknande). Visserligen blir det antagligen inte mycket varmare innanför skyddet men det skyddar nog lite mot snabba temperaturförändringar och kan kanske också skydda mot kylan också om det kortvarigt blir någon enstaka väldigt kall natt. Och ställ krukorna så skyddat det går mot en vägg eller dylikt. Vill du vara extra försiktigt kan du täcka hela plantorna med säckväv eller liknande, i alla fall när dom är små. Kan vara bra om det är blåsigt och du inte har något riktigt skyddat läge. Om det går bör du nog undvika rakt söderläge (kan bli för varmt så att växterna locks att dra igång för tidigt på våren) och österläge (för snabb temperaturstegring på morgonen om solen lyser).
strandskatan
Anders, ditt svar gav mig en idé: vi har ju en friggebod! Där får de vinterkvarter!
Anders zon 1
Låter som ett utmärkt ställe att övervintra dem! smile.gif Eftersom klöveralmar fäller löven på vintern så behövs ju inte extra ljus vid övervintringen heller. Lycka till!
strandskatan
Tack Anders! (Nu gäller det bara att röja plats i friggeboden!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon