Rapunzel
Hej.

Jag köpte en jättestor jordgubbsampel tidigt på säsongen med massor av stora kart och jordgubbar. Den växer så det knakar med många nya o långa revor som också blommar. Men jordgubbarna blir mindre och mindre och ser snart ut som smultron . Och torra och dåliga blir dom. Vad kan det bero på ? Har jag gjort något fel. Har varit noga med vattning (kan jag vattnat för mycket möjligen) och gett näring emellanåt.
Är det någon som kan hjälpa mig tro....
RitRat
Jag är inte säker, men det kan vara att krukan är för liten, näringen räcker inte till.
Ser du rötter i hålet, i botten på krukan, är det dags för större.
Jag har alltid tyckt att handelsträdgårdar säljer ampeljordgubbar i alldeles på tok för små krukor.
Rapunzel
Jag har kollat nu och jag ser inga rötter i hålet. Ampelkrukan är stor. Den största modellen av de amplar man ser till försäljning.
RitRat
Ja men då vet jag inte...
Hoppas någon annan har erfarenhet och/eller kunskap av dylikt
:-)
Rapunzel
Ja det hoppas jag med. Men tack för dina synpunkter RitRat. thanks.gif
Ewa L
Jag frösådde ampeljordgubbar i våras. Fick 2 x 54 plantor.
De ger en hel del frukt nu, men de är definitivt ganska små. Smaken är ett mellanting mellan smultron och jordgubbar tycker jag.
Plantorna är törstiga, men syns tydligt när de slokar lite och då ställer jag amplarna i ett "bebisbadkar" så att de får suga i sig rejält. En timme eller så.
Jag planterade 3 plantor i varje ampel (jättestora amplar!) och tror det är lagomt och inte trångt.

Iofs har jag de flesta amplarna i växthuset. Men borde inte göra någon skillnad.

Så om jag skulle gissa på något är det också vattenbrist och eventuellt näringsbrist. Vad ger du för näring?
Rapunzel
Intressant att höra dina erfarenheter. Jag vattnar med ICA s I love Eco växtnäring godkänd för ekologisk odling. Men jag ger kanske näring var 5 e vattning. Kan det vara för lite månne ....??
Eva 33c
CITAT (Ewa L @ 02-07-2013, 19:54) *
Iofs har jag de flesta amplarna i växthuset. Men borde inte göra någon skillnad.

Det kan ha betydelse, för det finns ett samband mellan pollinering och hur frukterna ser ut. En bra pollinering gör att bären blir större och finare. En dålig pollinering ger mindre och torrare frukt. I ett växthus kan pollinering som ska skötas av insekter bli lite sämre än utomhus.
Rapunzel
Ja det kan ju kanske vara en bidragande orsak till att bären tynar bort. Jag har min ampel på balkongen (ej inglasad). Det brukar vara mycket humlor där men i år har dom varit sällsynta. Kanske det kan vara det........ Jag brukar alltid ha jordgubbsamplar på balkongen och inte haft det här problemet förr om åren.
Ewa L
Fyra stora amplar hänger utanför växthuset (det blev ju oväntat många plantor) och den enda skillnaden på frukterna är att de utanför började blomma flera veckor senare. Storleken på frukten (eller smaken) tycker jag inte skiljer.

Men har samtliga fönster och dubbeldörrar öppna på dagtid så insekter finns det gott om tack och lov.

Hur högt upp är din balkong? Kanske för högt upp för pollinerare?
Bassam
Hej
Det är problem kommer också när jorden har mycket kväve och mindre kalium och Fosfor.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon