Full version: Apel
Liastar
min Apel har lite mossa (lav?) p grenarna och stammen hr och var, r det okej att skrapa bort den nr som helst, eller finns det nn speciell tid man ska gra det, och vad ska man anvnda fr att f bort den? vill inte skada trdet. Eller ska jag lta den vara kvar?
sa, mlardalen zon 2
Laven skadar inte trdet s det gr bra att lta den vara kvar, man brukar sga att lav r en indikation p att det r ganska bra och frisk luft dr trdet bor. Laven brukar inte trivas i i luftfroreningar.

Biodynamikerna anser dock att man ska ta bort laven fr att det kan finnas skadedjur dr, men man hittar ju ven nyttodjur dr s jag tror nog de tar ut varann.
Liastar
"frisk luft" hehe jo kustvindarna gr nog sitt till. HMm man kanske kan ta bort bara litegrann d.... har inte sett ngra skadedjur p iaf, men dom kanske man inte ser. Tnkte mer p att det r synd med s ful lav p ett annars s vackert trd. Trots sina 60 r s behver det ju itne se ut som 200 r tongue.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon