Full version: myror
monarped111
hej
har märkt att det är mycke myror vid stammen av dom flesta träd jag har i trädgården ,dom verkar trivas inanför barken.
kan dom ha nån skadlig effekt,i så fall hur blir jag av med dom.
Gossen Ruda
Myror i sig har ingen effekt men tvivs de under barken har du säkert röta i träden, annars kommer de inte in där. Inte ens hästmyror brukar ge sig på levande ved. Sen det även vara frågan om bladlusodlingar uppe i träden.
monarped111
kan jag behandla trädet med nått.
kan ja spruta på nått som tar död på myrorna men inte trädet.
att det skulle va röta i alla träd vet jag inte , men barken är ju sprucken längst ner o 40 cm upp.
är det normalt eller varför spricker barken
Gossen Ruda
Det är definitivt inte normalt och mer skadligt än myror. Vad är det för träd? En bild hade varit bra.
monarped111
på äppelträd,plommonträd och som på bilderna ,vet inte vad det är,men de blir små gulröda äpplen på som inte går att äta

får ju minska bilderna till under 1000 så de blir inte mycke kvar
Gossen Ruda
Om jag bedömer bilderna rätt så är det bara så att barken lossnar i flagor men det är normalt. Den växer hela tiden och ytterlagret stöts bort. Det är värre om det finns stora sprickor som går in till veden. Jag gissar på att myrorna håller sig med bladlöss uppe i träden. Du kan hindra myrorna med limringar på stammen eller pudra med myrmedel. Bladlössen är dock kvar men oftast löser det sig med naturliga fiender.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon