Sommartorparn
Jag behöver bygga ett stöd för mina klätterrosor så att de slutar krypa runt på marken. Någon slags trefot tänker jag mig. Såg att plantskolan säljer stora störar utav bambu. Snyggt, tänkte jag.

Men, vet någon hur hållbar bambu är när man stoppar ner den i jorden? Finns det risk att den ruttnar på ett par år? Vill ju gärna inte behöva förnya stödet varje år. Eller är det bättre att köpa tryckimpregnerade störar? (Tyckte dock att de som fanns på byggmarknaden såg klumpiga och grova ut)

Vad använder ni själva som stöd till era klätterrosor?
Aqvakul
Det finns metallpinnar klädda med grön plast i ganska rejäla dimensioner. De är hållbarare än bambupinnar, men inte grova och klumpiga.
octachoron
Jag använder bambupinnar till främst klematis men även vissa busk/klätterrosor. Det som gör att bambupinnarna går sönder är främst snön under vintern som ibland under snörika vintrar bryter av dem.
Annars håller de förvånansvärt länge.
Aqvakul
CITAT (octachoron @ 03-07-2013, 02:16) *
Jag använder bambupinnar till främst klematis men även vissa busk/klätterrosor. Det som gör att bambupinnarna går sönder är främst snön under vintern som ibland under snörika vintrar bryter av dem.
Annars håller de förvånansvärt länge.

Har samma erfarenhet!
Sommartorparn
CITAT (Aqvakul @ 02-07-2013, 21:40) *
Det finns metallpinnar klädda med grön plast i ganska rejäla dimensioner. De är hållbarare än bambupinnar, men inte grova och klumpiga.

Tack för era svar!

De där metallpinnarna har jag erfarenhet av. De är inte så hållbara som man kan tro. Efter någon vinter flagnar plasten och sedan står det inte på förrän rosten ätit upp pinnen. Pinnarna består tyvärr inte av massivt järn som man kan tro utan bara rullad järnplåt. Ihåliga i mitten. Dessutom behöver jag pinnar som är betydligt högre än dessa.

De bambustörar jag såg var över 2 meter långa och ett par cm tjocka. snygga! Jag var mest orolig för att änden i jorden ska ruttna. Vad gäller snötyngd så är det oftast inte något problem i Skåne, däremot stark blåst, som tillsammans med rosens tyngd skulle kunna knäcka stören.. Jag är ute efter något som kan hålla år efter år, som man slipper göra om till varje säsong.

Ni som gör rosenstöd: hur gör man tvärslåarna? Samma material som stolparna eller bara någon slags vajer. (finns någon grönt inplastad ståltråd). Hur många tvärslåar ungefär?
Aqvakul
"Mina" metallpinnar är dygt två meter långa och har hållt i sju år! (De på dryga metern är betydligt klenare)
Sommartorparn
CITAT (Aqvakul @ 03-07-2013, 09:43) *
"Mina" metallpinnar är dygt två meter långa och har hållt i sju år! (De på dryga metern är betydligt klenare)

Åhå! ska undersöka om jag hittar sådana.
Plater
Själv använder jag impregnerade trästörar som finns att köpa i trädgårdshandeln. De är väldigt billiga och smälter bra in i vegetation. Efter ett par års tillväxt ser man inte stören bakom rosskotten längre. De funkar även bra att bygga stöd av till hängiga buskrosor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon