Full version: Kaos i trädgården.
solbarn
Hej!

Vi har nyss köpt hus med en liten trädgård. Förra ägarna har odlat jordgubbar och olika blommor i landet. Allt är nu igenväxt och ser mer ut som en äng än en trädgård. Vi vill inte ha kvar hela stället att odla på utan bara en liten del. Hur ska vi gå tillväga? Ska vi gräva ur jorden och lägga dit ny? Det är ganska stort område det handlar om. Vi har även hallonbuskar som mer ser ut som risbuskar än hallonbuskar vi tänkte ta bort. Jag bifogar en bild. Vi tänkte hyra en minigrävare, gräva ur området och fylla med ny jord. Dyrt och tidskrävande. Inte så bra med en nyfödd. Finns det något annat sätt att få det fint? Vi vill alltså göra gräsmatta av hälften och behålla andra hälften som odlningsland till nästa år.

MVH Bostadsrättsägarna som köpt hus.

[attachment=77230:Tr_dg_rd2.JPG]
Sommartorparn
Jag tycker inte det ser så farligt ut. Om marken är någorlunda jämn så är det bara börja med att köra gräsklipparen över . Med tiden tar gräset över och de andra växterna försvinner. Kanske du kan behöva slå med lie först för att minska höjden innan du kör klipparen.
Eva i Västerås
inte ska ni gräva ur det!
Om ni som sagt kör med gräsklippare över den biten ni inte vill ha kvar att odla så kan ni fixa till resten med täckodling. Kapa av ogräset. Lägg tjockt med halm (mer än 1 dm) eller blöta tidningar (2-3 cm) på marken och förankra med brädor eller stenar. Jordgubbar och hallon kan man ta plantor och plantera i hål i täcket, där man vill ha dom sedan. Efter 2-3 år har tidningar/halm förmultnat och man har fin jord att börja odla i.
Tycker man det ser fult ut kan man lägga lite jord eller täckbark överst. Inte nödvändigt tycker jag, men jag är nog inte så pedantisk.
Vill man ha litet grönsaksland från början kan man ju handrensa ur ogräset ur en liten bit. 1 m2 rymmer mer än man tror.
En grävare gör alldeles för stora spår, även om den är liten, och på din bild ser det ju så fint ut.
solbarn
Tack för svar! Vi har nu kört med röjsåg det mesta.
Det är en en hel del nivåskillnad från den befintliga gräsmattan och Ojämt.
Många kullar och rännor. Det ligger även plast/markduk/presenningar här och där.
Vi har försökt få upp det mesta men dyker hela tiden på mer.
Är det en bra idé att köra jordfräs för att få bort kullar och platta till det så
det blir jämnare med gräsmattan?
Eva i Västerås
Efter att ni fått bort plast och presenningar då? rolleyes.gif
Det är inte kul att ta hand om sönderriven plast när man kört med jordfräs...
Jobbigt när man får ta över något som är så skräpigt. Det är nog viktigast att städa bort så mycket som möjligt.
Det kanske är rätt så jordrent när ni fått bort allt skräp, och då kan det ju helt plötsligt bli ett potatisland istället för gräsmatta! smiley_small_hug.gif
(Sagt av hon som ser gräsmatta som ogjorda rabatter!)
Potatisland är fantastisk metod för att rensa ogräsig jord.

Jordfräs ska vara jättetung och jättestark om den ska klara hård högsommarlera. Fräsen klättrar ovanpå; den orkar inte gräva sig ner. Har provat!
Jag skulle täcka över och fräsa till våren i så fall. Och då går det nog handbearbeta, det är såpass mycket mjukare.
Sommartorparn
Blev full i skratt när jag läste ditt inlägg. Hade just tänkt rekommendera att ni täcker området med plast eller pressenning i stället för att byta jord. Bästa sättet bli av med besvärliga rotogräs. :-)

Om ni har fräst upp det så bör ni snarast se till att få dit gräsmatta innan ogräset tar över. Den bit som ska bli trädgårdsland täckes lämpligvis med pressenning eller halm i väntan på vårbruket.
Peztis
Om ni har småbarn så ta inte bort hallonen! Det är ju helt underbart för en liten att få plocka och stoppa i mun! Låt det ligga lite i träda nu och när ni har tid så tar ni tag i att röja upp där - det funkar, vet av erfarenhet. Mitt land låg i träda i två år men är jättefint igen och hallonen är underbara för mig att att göra saft och sylt på och för sonen att stoppa munnen full.

Skulle i stället rekommendera er att plantera in vinbvärsbuskar mm - allt som småbarn gillar!

Varmt välkommen till Odla förresten!
solbarn
Tack för era svar! Vi tänkte göra gräsmatta av allt och till nästa år plantera lite hallonbuskar samt jordgubbsplantor i pallkrage. Vi hoppas vi får tag i en rejäl jordfräs så vi får det jämnare och kan plantera gräs. smile.gif
solbarn
Nu har jag en ny fundering. Nu har vi använt en jordfräs och krattat bort det värsta. Ser fint ut förutom alla rötter som är kvar som vi inte får upp med kratta. Att stå och handarbeta landet är inget alternativ. Det finns ingen tid. Hur skulle ni gjort? Sått gräs på detta ändå? Täckt med något (med vad?) så rötterna dog och sått nästa år?
addo
CITAT (solbarn @ 08-07-2013, 12:33) *
Nu har jag en ny fundering. Nu har vi använt en jordfräs och krattat bort det värsta. Ser fint ut förutom alla rötter som är kvar som vi inte får upp med kratta. Att stå och handarbeta landet är inget alternativ. Det finns ingen tid. Hur skulle ni gjort? Sått gräs på detta ändå? Täckt med något (med vad?) så rötterna dog och sått nästa år?

Så gräs och kör med gräsklipparen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon