Full version: Kylsand? VAD är det?
Susanne i Linköping
Häromdagen kom jag i samspråk med en av de äldre gubbarna på koloniområdet. Han berättade för mig lite om marken där området ligger.

Förr var detta en sank betesmark, där korna traskade omkring bland tuvorna. Så gjorde man koloniområde istället. Jorden består numera av blålera två spadtag ner, översta spadtaget är matjord men däremellan ligger ett lager gulaktig sand som han kallade kylsand!

Denna sand gör, enligt gubben, att det är ovanligt kallt i området. Och det stämmer, det har hänt att jag kommit till lotten och funnit marken så frusen att jag i panik skyndat hem för att rädda in änglatrumpeten som stått ute på balkongen. Väl hemma är det flera plusgrader, även på marken.

Frågan är nu om kylan verkligen kan bero på sanden eller om det är något annat? Det är ingen norrsluttning i alla fall, denna gamla sankmark är något av det plattaste man kan tänka sig.

Sandlagret förklarar i alla fall varför odlingsjorden känns sandig snarare än lerig.
nilla
Jag skulle nog snarare tro att det är leran som håller kylan. Har lerjord (gammal sjöbotten) på min lott och våren kommer minst en vecka senare än på den del av området som har annan jord.
Men det låte ju som en bra blandning du har - näring i leran och dränering i sanden.
Ingrid på Västkusten
Kanske det man förr kalalde 'kalldrag'? D v s att dte går en vattenåder i backen som ger kalla 'hurven' även mitt i sommaren. Vi har goda vänner som bor på en sådan och rysningarna ibland en varm sommarkväll ---ja faktiskt!

Hälsar Ingrid
KURT
Kanske kan sandan vara dittransporterad med vatten? Så att sanden indikerar att det tidigare varit sjöbotten? Sand som på detta sätt har transporterats av vatten blir sorterad och skiljer sig ofta i strukturen från sand med olika kornstorlek, man kan se de där åar eller bäckar rinner ut i sjöar. Men som tidigare påpekats så lär knappast sanden i sig påverka det lokala klimatet.
Susanne i Linköping
Sanden tolkade jag som att var ditlagd när de anlade koloniområdet, kanske som något slags dräneringslager. Kanske Ingrid har en idé där, gubbens lott ligger inte långt från min egen och kanske påverkas bägge våra lotter av samma vattenåder. Fast å andra sidan sa han att det märktes skillnad om man grävde bort sanden när man planterade ett träd, jämfört med om man lät sanden vara kvar. Togs sanden bort växte trädet mycket bättre.

Ett mysterium är det, jag får nog tala med andra kloka gubbar i området för att få veta mer! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon