Susanne i Linkping
06-04-2004, 23:17
Hromdagen kom jag i samsprk med en av de ldre gubbarna p koloniomrdet. Han berttade fr mig lite om marken dr omrdet ligger.
Frr var detta en sank betesmark, dr korna traskade omkring bland tuvorna. S gjorde man koloniomrde istllet. Jorden bestr numera av bllera tv spadtag ner, versta spadtaget r matjord men dremellan ligger ett lager gulaktig sand som han kallade kylsand!
Denna sand gr, enligt gubben, att det r ovanligt kallt i omrdet. Och det stmmer, det har hnt att jag kommit till lotten och funnit marken s frusen att jag i panik skyndat hem fr att rdda in nglatrumpeten som sttt ute p balkongen. Vl hemma r det flera plusgrader, ven p marken.
Frgan r nu om kylan verkligen kan bero p sanden eller om det r ngot annat? Det r ingen norrsluttning i alla fall, denna gamla sankmark r ngot av det plattaste man kan tnka sig.
Sandlagret frklarar i alla fall varfr odlingsjorden knns sandig snarare n lerig.
Jag skulle nog snarare tro att det r leran som hller kylan. Har lerjord (gammal sjbotten) p min lott och vren kommer minst en vecka senare n p den del av omrdet som har annan jord.
Men det lte ju som en bra blandning du har - nring i leran och drnering i sanden.
Ingrid p Vstkusten
07-04-2004, 08:51
Kanske det man frr kalalde 'kalldrag'? D v s att dte gr en vattender i backen som ger kalla 'hurven' ven mitt i sommaren. Vi har goda vnner som bor p en sdan och rysningarna ibland en varm sommarkvll ---ja faktiskt!
Hlsar Ingrid
Kanske kan sandan vara dittransporterad med vatten? S att sanden indikerar att det tidigare varit sjbotten? Sand som p detta stt har transporterats av vatten blir sorterad och skiljer sig ofta i strukturen frn sand med olika kornstorlek, man kan se de dr ar eller bckar rinner ut i sjar. Men som tidigare ppekats s lr knappast sanden i sig pverka det lokala klimatet.
Susanne i Linkping
07-04-2004, 21:34
Sanden tolkade jag som att var ditlagd nr de anlade koloniomrdet, kanske som ngot slags drneringslager. Kanske Ingrid har en id dr, gubbens lott ligger inte lngt frn min egen och kanske pverkas bgge vra lotter av samma vattender. Fast andra sidan sa han att det mrktes skillnad om man grvde bort sanden nr man planterade ett trd, jmfrt med om man lt sanden vara kvar. Togs sanden bort vxte trdet mycket bttre.
Ett mysterium r det, jag fr nog tala med andra kloka gubbar i omrdet fr att f veta mer!