Anna-Karin Lundberg
För två år sedan var jag på genomresa med hundar i bilen. Det var varmt och vi behövde stanna och rasta, körde av motorvägen någonstans i Örebro-trakten, hamnade efter lite felkörningar på landsbygden och vid ett ödetorp som var till salu. Jag blev nyfiken och gick med hundarna i den övervuxna trädgården och fick syn på några blad i gräset - pionblad! Jag hade inte med mig någon spade, men marken var så genomborrad av vattensork-gångar att jag kunde plocka upp två bitar av pionen med bara händerna.

I år blommar pionen och jag blev överväldigad av dess skönhet! WOW, vilken blomma! Jag är nyfrälst på pioner och kan inte så mycket, men jag undrar förstås om det går att sortbestämma den här. Är den gammal tro? Är det en känd sort eller bara en "pion"? Jag vet inget mer om bakgrunden annat än att torpet stått orört en längre tid, det var så gott som bara vilda växter kvar i trädgården, kanske nån prästkrage och praktlysing, annars var det vara högt gräs och sly. Torpet såg ut ungefär som ett soldattorp, men det är jättesvårt att säga hur gammalt det var och hur länge sen växter planterades. Det spelar egentligen ingen roll, för mig är pionen mitt fynd från ödetorpet och en av de vackraste jag sett - gammal eller ej, namngiven eller ej.

Jag bifogar flera bilder, blomman har ändrat utseende efterhand som den har öppnat sig. Om någon har ideer om vad det kan vara blir jag glad!

Bilderna var visst lite stora, får bli fler inlägg med samma blomma.

Och så sista bilden, innan blommar börjar bli överblommad. Lite olika vinklar och tidpunkt kanske kan visa mer hur den är formad, tänkte jag. Därför flera bilder. Jag utgår ifrån att det är en doftpion, men sen?

Jag förstår inte riktigt hur det blir här med inläggen, men OK, tre inlägg blev ett - fast utan sista bilden. Jag lägger in den igen och hoppas att det inte blir dubbelt.
annelizon1
Ja, den var vacker. Ligger kanske nära till hands att det är någon form av bondpion. Det blir lättare att artbestämma om du säger vilken blomningsperiod den har, och om den har doft - svag, stark?
Eva i Skåne
Mycket vacker Anna-Karin! Tyvärr kan jag inga pionnamn.
Ewa L
Grattis till ditt fynd!!

Den är mycket lik Bowl of Beauty, men ändå inte riktigt. BoB är mer vaniljfärgad i mitten.
Men sök på det och jämför.

Du kan också kolla igenom ex.vi AoT's faktabank. Sök på Pion/rosa. Eller Pionkungen Krupkes hemsida. Kanske skicka en bild till dem för artbestämning.
(Var där i söndags och många kunder kom med pioner i händerna. För artbestämning alltså.)
oliv
Du kan bestämma om det är en luktpiion genom att kontrollera bladens kant: om den känns strävt (sågad kant, men syns knappast för ögat), så är det luktpion. Bara lunktpionen sägs ha sågade kanter.

Skulle kunna vara 'Cora Stubbs', men det finns så många. rolleyes.gif

Kolla på pionexperten eller skicka frågan till pionsällskapet pionisten..
Anna-Karin Lundberg
Tack för råd!
Bladen på plantan är lite sågtandade, känns sträva när man drar med fingret längsmed bladkanten. Den blommar nu, men jag vet inte om det räknas som "tidigt" eller "medel". Blomman luktar gott, tror det räknas som starkt för att vara en pion.

Men märkligt: Nu har det öppnat sig ytterligare två blommor och de ser helt annorlunda ut! För det första är de väldigt mycket mindre än den första blomman. Den första var stor och maffig, så som andra stora pionblommor brukar se ut, fyller båda mina händer om jag sätter dem som en "bur" runt blomman med fingertopparna mot varandra (alltså ena handens pekfingertopp mot andra handens pekfingertopp osv). Dessa nya blommor är bara en tredjedel så stora och ryms i ena handen om jag böjer fingrarna och sätter fingertopparna emot varandra. För det andra så har de helt annan form.

Jag fotade med telefonen nu i morse, så bilden blir kanske inte så bra, men det ser ut som att blomman kommer från en annan planta - men det gör den inte. Vilken är pionens "rätta" blom-form?

Jag ser också något som oroar mig - det är något angrep på undersidan av de gröna bladen. På ovansidan ser man en mörk fläck, vänder man ser jag att det är orange "mjöl". Är det pionrost? Finns bot?
oliv
Om det är pionrost, ta bort angripna blad.

Pionrost: pionrost

Angående blomform, så kan de ju variera. Både med ålder på pionen, om det är sidoknoppar, mm.

Men vacker är den! smile.gif

Bilder på 'Cora Stubbs':

google
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon