Hej !
Jag har ett 24 år gammalt äppelträd, PJ Bergius, som inte verkar må riktigt bra.
För 2 år sedan lövade den inte ut ordentligt, utan bladen var mindre än normalt.
Den blommade också senare än det andra äppelträdet.
Barken på det ser frasig ut och har liksom delvis lossnat.
Jag trodde inte att det skulle överleva men ifjol lövade det som vanligt.
Men i år igen är det på samma sätt, löven är mindre och sitter glesare än på
Silva, det andra trädet.
Kan någon hjälpa mig svara på vad som händer med det?
Håller det på att dö?
/Carina
Jan af Lisö
03-07-2013, 14:21
Årets vårvintern med stora temperaturväxlingar mellan dag och natt har varit förödande för många växter....
Sommartorparn
03-07-2013, 14:48
Det du skriver om barken skulle kunna tyda på fruktträdskräfta. Men även ett kräftsjukt träd kan leva länge o bära frukt, så det behöver inte vara någon katastrof.
CITAT (Sommartorparn @ 03-07-2013, 15:48)

Det du skriver om barken skulle kunna tyda på fruktträdskräfta. Men även ett kräftsjukt träd kan leva länge o bära frukt, så det behöver inte vara någon katastrof.
Det låter inte alls kul om det är fruktträdskräfta, och jag som har använt samma sekatör till mina andra äppel- och päronträd.
[attachment=77282:IMG_0625.JPG]
[attachment=77284:IMG_0628.JPG]
[attachment=77283:IMG_0633.JPG]
Har varit ute och fotat mitt sjuka träd, en del av stammen, en grövre och en tunnare gren.
Ser fruktträdskräfta ut så här?
Jag har sökt runt på webben och många skriver om "svulster", men något
sådant finns det inte på trädet.
Vad tror ni som har betydligt mer erfarenhet av fruktträd än jag har?
Är det bara att såga ner?
/Carina
Sommartorparn
09-07-2013, 20:46
Det är alltid en god idé att tvätta verktygen i t-sprit mellan beskärningarna, även om träden verkar friska.
Vad gäller dina bilder så är jag tveksam. Den mellersta bilden skulle kunna vara kräfta, de andra vet jag inte. Kanske någon annan vet?
Här kan du läsa om kräfta. Bedöm själv om skadorna liknar det du har på ditt träd.
http://www.juniper.se/tradvard/krafta.htmDu skulle kunna försöka pigga upp trädet genom att luckra jorden under trädets krona och så någon gröngödslingsgröda. Här kan du läsa om gröngödsling:
http://www.juniper.se/tradvard/grongodsling.htmJag har själv positiva erfarenheter av att pigga upp ett gammalt kräftsjukt träd med två somrars gröngödsling. Sedan tog gräset över igen, men effekten har suttit i länge efteråt. Trädet är fortfarande är sjukt. Lövverket blev tätare och äppelskörden riklig.
Hade det varit ett relativt ungt träd så hade jag tagit bort det och planterat nytt i stället.
Sommartorparn
10-07-2013, 13:36
Kom på en sak till det kan vara. Har ni kört mycket med gräsmattegödning typ stroller o dyl? Träd o buskar kan ta skada av ogräsgiftet i dessa produker. Sprickorna i barken skulle kunna tyda på alltför kraftig kvävegödsling. Egentligen inte typiska kräftsår....
CITAT (Sommartorparn @ 10-07-2013, 14:36)

Kom på en sak till det kan vara. Har ni kört mycket med gräsmattegödning typ stroller o dyl? Träd o buskar kan ta skada av ogräsgiftet i dessa produker. Sprickorna i barken skulle kunna tyda på alltför kraftig kvävegödsling. Egentligen inte typiska kräftsår....
Nej, det har vi inte gjort. Snarare tvärtom, gräsmattan skulle behöva pysslas om lite mer hos oss.
Sommartorparn
12-07-2013, 09:20
Då är sprickorna troligtvis från temperatursiftningar under vårvintern. Pyssla om trädet i marknivå och var observant på kräftsår, är mitt tips.
Den mellersta bilden ser ut som en Moniliaskada. Du kanske hade ett Monilia-angripet blommande skott på grenen förra året och monilian spreds längs skottet till grenen. Kallas också Blom- och grentorka. Åtgärd, skär av grenen innanför skadan. Om man ser vissnande blommor och grentoppar på försommaren, skall man klippa bort dessa annars kan sjukdomen spridas nedåt i skotten och slutligen strypa större grenar.
CITAT (masa @ 12-07-2013, 11:23)

Den mellersta bilden ser ut som en Moniliaskada. Du kanske hade ett Monilia-angripet blommande skott på grenen förra året och monilian spreds längs skottet till grenen. Kallas också Blom- och grentorka. Åtgärd, skär av grenen innanför skadan. Om man ser vissnande blommor och grentoppar på försommaren, skall man klippa bort dessa annars kan sjukdomen spridas nedåt i skotten och slutligen strypa större grenar.
Jag har inte sett varken vissna blommor eller grenar på trädet. Däremot är bladen mindre än på mina andra äppelträd, det är som att det inte får näring att löva ut ordentligt.
Huggorm
13-07-2013, 11:21
Att löven inte växer sig stora har jag sett på andra träd när de haft allvarliga skador på rötterna
CITAT (Huggorm @ 13-07-2013, 12:21)

Att löven inte växer sig stora har jag sett på andra träd när de haft allvarliga skador på rötterna
Vad kan det vara för skador?
Huggorm
15-07-2013, 21:24
CITAT (xpetro @ 15-07-2013, 14:04)

Vad kan det vara för skador?
De jag har sett har varit ruttnande rötter på grund av ovanligt högt vattenstånd samt förstås söndergrävda rötter
CITAT (Huggorm @ 15-07-2013, 22:24)

De jag har sett har varit ruttnande rötter på grund av ovanligt högt vattenstånd samt förstås söndergrävda rötter
För ca 8-9 år sedan grävde vi jordvärme och grävskopan var i utkanten av trädkronan och gjorde en del av diket. Kan det vara det som gjorde att trädet blev sjukt?
Huggorm
14-08-2013, 21:07
CITAT (xpetro @ 14-08-2013, 13:04)

För ca 8-9 år sedan grävde vi jordvärme och grävskopan var i utkanten av trädkronan och gjorde en del av diket. Kan det vara det som gjorde att trädet blev sjukt?
Nej det tror jag inte, det är för länge sedan. Såpass stora skador syns på löven inom några dagar och definitivt vid lövutspring förstkommande vår om inte trädet lyckats hämta sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.