Full version: Är min tomat sjuk?
shurda
Hej,

Jag har för första gången planterat ut en tomatplanta på balkongen och den växer på bra som fan!
MEN... En av tomaterna har fåt någon slags sjuktom misstänker jag! Jag lägger in två bilder här. Är det någon som kanske känner igen detta?

Vad ska jag göra? Vad är det som har hänt med tomaten? Ska jag ta bort den eller låta den vara?

Bild 1:
[attachment=77251:2013_07_...14.34.07.jpg]

Bild 2:
[attachment=77252:2013_07_...14.34.23.jpg]
Anki V
Tror det är det är brunröta, som orsakas av potatisbladmögel. Smittan finns lite varstans i jord och luft
.......eller kanske pistillröta.

Brunröta

/Anki
shurda
Men alla andra tomater och växter runtomkring verkar friska... Ska jag ta bort tomaten eller låta den vara där?

Tog en bild med kameran istället för mobilen... kanske man ser lite bättre!

[attachment=77253:IMG_3356a.jpg]
shurda
Jag tog bort den nu iallfall, har läst runt omkring på internet och ja nudda in något annat i "gården" så får vi se om det har spridit sig sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hoppas du inte tog bort hela växten för tomaten på bilden har pistillröta och det är ingen sjukdom eller något som smittar, det beror mera på odlingsförhållandena och vilken tomatsort det är..
Piccante
Jag har drabbats av brunröta på mina frilandstomater innan och då kommer fläckarna mer oregelbundet var som helst på tomaten. Pistillröta börjar i pistillen förebyggs med att försöka vattna jämnt och inte ha kalciumbrist i jorden för det försvagar cellväggarna och gör att pistillerna börjar ruttna och falla sönder. Jag kalkade mina frilandstomater i år för säkerhets skull. När vattentillgången är ojämn hämmas kalciumupptaget.
shurda
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-07-2013, 21:26) *
Hoppas du inte tog bort hela växten för tomaten på bilden har pistillröta och det är ingen sjukdom eller något som smittar, det beror mera på odlingsförhållandena och vilken tomatsort det är..

Jag tog bara bort tomaten. Jag vet inte vilken sort jag har då jag fick en liten planta i pressent av en kompis när jag var på besök på Fjärillshuset men jag ska ta reda på det...

CITAT (Piccante @ 03-07-2013, 22:22) *
Jag har drabbats av brunröta på mina frilandstomater innan och då kommer fläckarna mer oregelbundet var som helst på tomaten. Pistillröta börjar i pistillen förebyggs med att försöka vattna jämnt och inte ha kalciumbrist i jorden för det försvagar cellväggarna och gör att pistillerna börjar ruttna och falla sönder. Jag kalkade mina frilandstomater i år för säkerhets skull. När vattentillgången är ojämn hämmas kalciumupptaget.

Jag vattnar den rätt så sent på kvällen och tidigt på morgonen då jag har sol verkligen hela dagen från 10:00 tills den går ner och vill inte vattna på dagen för att inte rötterna ska koka... Tänker jag rätt?
Dessutom har jag haft krossade ägg skal i jordblandningen, minns att någon har sagt att man ska ha det i sina plantor när jag var liten...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon