Full version: Okänd "murgröna"
Cardi
Hej!
Jag fick för några år sedan en växt från en kompis på en kurs, och hon sa att hennes mormor hade tagit hem den från Afrika flera årtionden sen.
Det är nästan som murgröna, men ack så långt ifrån, bladen kan bli väldigt stora, (nästan så stora som lönn blad) den växer så det knakar. den kan växa 3-5 cm på en vecka om den har bra läge med jord, sol och vatten. Den kan täcka ett helt stort fönster om man låter den. smile.gif
När det blir mörkare årstid så kan den fälla nästan alla blad. Den är lätt odlad, man kan klippa av massa stjälkar o ha dem i vatten tills att den får rötter, och den blir hängig ifall den är torr. så piggnar den till igen ganska fort efter att den har fått sig en skvätt vatten. (som fredskalla)
baksidan av bladen brukar va mörk lila, men endel blad har ljusgrön baksida också. och framsidan gröna smile.gif

Hoppas någon kan säga mig vad denna växt heter! biggrin.gif Tack!

[attachment=77262:flerablad.jpg]

[attachment=77263:darkside.jpg]
gunsta
Hej och hjärtligt välkommen till odlas forum. En typ av sommarmurgröna tror jag att du har - vet att den har diskuterats i andra trådar här på odla. Delairea odorata Asteraceae - kan vara det latinska namnet. Men jag är inte helt säker. Alexander vet nog - hoppas han ser denna tråd. Men du kan googla och börja där.
Cardi
Tack så mycket! biggrin.gif
Ja det skulle kunna vara en variant av "Delairea odorata Asteraceae" helt klart när man kollar bilder på hur löven ser ut på ovan sidan smile.gif

Men min har aldrig blommat, jag visste inte att dom kan blomma ens en gång, fast min variant kanske inte är kapabel till blomning smile.gif eller så kräver den andra förutsättningar än vad jag har här hemma.
(eller så tillhör kanske dom gula blommorna i endel bilder på google nån annan växt? eller kanske är hybrid?)
Tack återigen. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon