Berith
Läste just ett inlägg - Redaktionens hörna - där en medlems nick och riktiga namn lämnas ut. Tycker ni att sånt är OK? "Xxx huserar även här på forumet, under namnet xxX."

Det är ju möjligt att personen ifråga gett sin tillåtelse, men annars tycker inte jag att det är acceptabelt. Har man ett nick så är det väl av ett visst skäl, även om det såklart inte behöver vara för att "gömma sig" av olika anledningar.

Vad tycker ni? g.gif
malcolm
Jag reagerade också på det där men antog att medlemmen ifråga hade gett sin tillåtelse.
Huggorm
Självklart har väll medlemmen gett sin välsignelse, hur skulle annars redaktionen veta vem som döljer sig bak användarnamnet?
Berith
Att redaktionen vet är väl en sak, att lämna ut det till övriga världen är väl en annan. Eller hur?
*Stintan*
Det är en principsak anser jag och helt förkastligt att ledningen lämnar ut namn+nick på en medlem. Kanske står namnet på bilderna och då hade det räckt att skriva namnet i inlägget och uteslutit nicket. Det är ju skillnad om man själv skriver och avslöjar kopplingen.
Heléne Odla.nu
Hej!

Jag vill på förekommen anledning meddela att personen ifråga har godkänt såväl publicering av sitt riktiga namn som vilket nick han har här i forumet. Han blev givetvis tillfrågad om det i ett tidigt skede i samband med att idén att skriva artikeln om honom kom upp. Som ni kanske har sett länkar inlägget i Redaktionens hörna till artikeln om honom. Läs den gärna!

Jag vill dessutom å det allra tydligaste betona att vi självklart inte lämnar ut någons identitet i en artikel utan deras medgivande!

Som ni kanske kommer ihåg har vi från och till haft ett inslag kallat Forumprofilen där medlemmar i forumet har varit föremål för en artikel och där man har blivit tillfrågad om man vill berätta lite om sin trädgård, vilka favoritblommor man har och så vidare. Där fick man, precis som huvudpersonen i den nu aktuella artikeln, givetvis själv välja om man ville ha sitt riktiga namn publicerat eller om man ville behålla det för sig själv och artikeln göras med forumnicket istället. Någon eller några av de som deltog valde att vara anonyma, vilket ni kanske också minns. Den nu aktuella artikeln är baserad på samma princip.

Med vänlig hälsning
Heléne, Odla.nu
Elisabeth-Västkustkolonisten
Nu läste artikeln om honom men det är väl klart att han vill bli känt och sälja........
Jag tycker det är mest reklam
silos
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-07-2013, 08:50) *
Nu läste artikeln om honom men det är väl klart att han vill bli känt och sälja........
Jag tycker det är mest reklam

HUR vet du det?
Anma
Vike bra artikel och mycket fina fotografier. Snyggt jobbat, wind!
Anki på Öland
Hur kan man ens komma på tanken att tro att redaktionen satt ut namnen utan att få godkänt av den det handlar om?? g.gif
pejori
CITAT (silos @ 04-07-2013, 09:43) *
HUR vet du det?

Missade du orden "JAG TYCKER" i Elisabeths inlägg???
Fjortispower
CITAT (Anki på Öland @ 04-07-2013, 12:45) *
Hur kan man ens komma på tanken att tro att redaktionen satt ut namnen utan att få godkänt av den det handlar om?? g.gif

Jag fick precis samma reaktion.
Huggorm
Spelar det någon roll om ens riktiga namn kommer upp? I princip ingen är helt anonym ändå, det går oftast att klura ut identiteten på folk bara genom de inlägg de skrivit på forumet. Lika bra att förutsätta att man inte är anonym och agera utifrån det.
ninnisky
CITAT (Huggorm @ 04-07-2013, 19:09) *
Spelar det någon roll om ens riktiga namn kommer upp? I princip ingen är helt anonym ändå, det går oftast att klura ut identiteten på folk bara genom de inlägg de skrivit på forumet. Lika bra att förutsätta att man inte är anonym och agera utifrån det.

tummenupp.gif
gunsta
CITAT (Huggorm @ 04-07-2013, 21:09) *

Bra 'talat' Huggorm tummenupp.gif
zissi
Hade inte en tanke på att Odla inte skulle frågat personen i fråga. Det tar jag som en självklarhet om jag känner Odla-gänget rätt.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 04-07-2013, 21:09) *

Som sagt tycker jag det är en principsak/självklarhet om man inte godkänt det. Jag skulle inte vilja det i alla fall.
Berith
Att riktiga namnet lämnas ut är väl en sak, men att samtidigt berätta vad personen har för nick är väl ganska onödigt tycker jag. Det var det jag reagerade på, och tydligen har några till gjort det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon