Full version: Binda upp nävor
anna.er
Hej!
Har 2 st nävor som har växt sig jättestora i år. Problemet är ju att de bara lägger sig ner... Har tidigare år haft gröna metallstöd som man köper på ex blomsterhandel för att stötta upp dem. Tyvärr så tycker jag inte de stöden är så fina...
Har ni ngr föslag på vad jag skulle kunna ha istället?

Mvh Anna
silas
Tunna, korslagda grenar kanske? Du kan ju binda ihop med vanligt jutesnöre t ex
Peztis
Vet att en del bara sticker ned en gren som är välförgrenad. det smälter in naturligt i rabatten på ett sätt som metall eller plast aldrig kan göra.
hs04290
Såg ett reportage i tidning för länge sedan, där man i en trädgård rufsade bort vattnet ur tuvorna med kratta efter regn, så att plantorna inte blev "nedslagna" utan fortsatte vara kuddiga... flirting.gif
Om de får för mycket näring/för mycket vatten blir de inte stadiga.
Om mina behövt stöttning skulle jag tagit små kvistar (ex björk) från naturen och stuckit ner ett antal i o runt plantorna tidig vår. (O valt en höjd strax under plantans förväntade höjd). Så gör engelsmännen!
Helena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon