Påtoppen
Jag har ganska fina paprikaplantor som jag drivit upp från frön i våras. Särskilt den som heter "minimix" (ska bli små paprikor) blommar som en tok. Men när blomman trillar av och en liten paprika tittar fram så trillar den av efter någon dag. Hela stjälken som den sitter på...

Jag har sökt på nätet och fått tips om att det kan vara näringsbrist el för liten kruka. Så den har fått mer gödning (flytande ekologisk) och större kruka men samma procedur upprepar sig...

Någon som har tips?
masa
Det kan finnas många orsaker till att frukten trillar av. Här är några: För mycket kväve, Dålig pollinering, skaka plantorna, Kalciumbrist, För höga eller för låga temperaturer.
Mycket vanligt är att plantorna blir för frodiga pga för mycket kväve, detta går ut över fruktsättningen.
Påtoppen
Ska jag byta ut jorden? Mot typ såjord?
Eva i Västerås
Var står plantorna?
Opollinerade fruktämnen ramlar av.
Inomhus eller i växthus kan du behöva pollinera själv. Ruska på plantan, eller lek bi med en pensel.

Blommar dom så är det nog inte övergödning, för då blir det mest bara blad och inga blommor.
Påtoppen
Det är väldigt många blommor.

Jag drev upp dem inomhus men när de började bli för stora för mina inomhusväxthus (mina katter äter upp allt grönt så det som inte får plats där äts upp) skolade jag om dem till att stå i ett enkelt växthus utomhus. Det är ett med plastöverdrag från Biltema tror jag. Inget stort som man kan gå in i.

Ett tag trodde jag att det kanske blev för varmt för dem där så nu har det stått öppet och då kanske det är för kallt på nätterna (vi har nog bara 15 grader på nätterna).

Jag odlade paprika i fjol också och fick ett fåtal jättegoda frukter därför ville jag försöka en gång till. Plantorna är rejälare i år (sådde tidigare) men det är ju inga frukter än. Nästa år blir det nog ingen paprikaodling coolgleam.gif
rosita
CITAT (Påtoppen @ 04-07-2013, 18:23) *
Det är väldigt många blommor.

Jag drev upp dem inomhus men när de började bli för stora för mina inomhusväxthus (mina katter äter upp allt grönt så det som inte får plats där äts upp) skolade jag om dem till att stå i ett enkelt växthus utomhus. Det är ett med plastöverdrag från Biltema tror jag. Inget stort som man kan gå in i.

Ett tag trodde jag att det kanske blev för varmt för dem där så nu har det stått öppet och då kanske det är för kallt på nätterna (vi har nog bara 15 grader på nätterna).

Jag odlade paprika i fjol också och fick ett fåtal jättegoda frukter därför ville jag försöka en gång till. Plantorna är rejälare i år (sådde tidigare) men det är ju inga frukter än. Nästa år blir det nog ingen paprikaodling coolgleam.gif

Om du tror att det är för kallt att ha öppet under nätterna, så kan du ju ha stängt på nätterna och öppet på dagarna. 15 grader borde annars räcka...

Om du hade stängt ditt växthus dygnet runt innan, så blev blommorna kanske inte pollinerade. Du kan hjälpa till med pollineringen kanske? Annars borde insekterna komma till nu när du har öppet på dagarna.
Påtoppen
Jag hade öppet på dagarna men stängt på natten, enligt min dygnsrytm coolgleam.gif Jobbar sen kväll/natt så jag öppnade oftast inte förrän vid 10-11 på fm och då hade det hunnit bli ganska varmt. Skyddade växthuset med väv så att bladen inte skulle brännas.

Har satt en lavendel och en fjärilslavendel i anslutning till plantorna för att locka dit bin men jag får kanske plocka fram penseln...

Hur känsliga är paprikor för platsen? Jag har läst att man inte ska plantera chili/paprika i för stor kruka (hellre plantera om ofta), min paprika står väl i en 15-literskruka och häromdagen fick jag en jättefin chili (med frukt på) som stod i en knapp 1-literskruka så jag tänker att då kan ju inte 15-liter vara för litet, eller??
PMK
15 liter för paprika är definitivt inte för litet, jag har fått frukt i mindre kruka än så.

Anledningarna till att frukterna släpps av kan väl vara många antar jag, några har ju nämnts här i tråden. Allmän god skötsel och tålamod lär vara rätt medicin.

PS. Jag odlar inte paprika längre av en anledning, haha! Svårt att få någon vettig skörd, i alla fall helt utomhus i kruka som jag hade.
johan1983
För mig var det så här. Hela juni kom det och gick blommor men plantan växte. Blommorna ramlade av och det syntes aldrig bli någon frukt.

Men nu har jag helt plötsligt jättemånga paprikor och chili på mina plantor.
Det var bara att ge sig till tåls och få den att känna sig färdig.

Det är inget moget ännu men nu ramlar dom i alla fall inte av längre i samma utsträckning, visst en och annan blomma men det kanske är plantans sätt att räkna ut hur många den klarar av.

Tänk också på att det är en flerårig planta.
Den ger nog mer nästa år

En teori är kanske att vi har haft för stora krukor?
Det kanske är så att så länge som rötterna letar ny jord så blir det ingen frukt men så fort rötterna har växt färdigt där dom står så kommer frukten?

Titta på den här bilden. Det är knappt en liter i dessa krukor men det blir ändå frukt. Dock inte så många

http://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/1755671/image...a_146759794.jpg
Bassam
Hej

Efter läste alla mina kompisar forslag, jag kan satsa mera på Dålig pollinering, för att vi har i sverige dåligt klimat som ger att vi har mindre insekter, så har vi Dålig pollinering.

H.Bassam
Påtoppen
Tack för svaren. Jag tror faktiskt att det vänt, nu är det några små paprikor som växer. Kanske var plantan inte redo eller var polineringen inte riktigt bra. Jag har även flyttat plantan till ett ställe som jag tror kan vara lite varmare smile.gif
johan1983
CITAT (Påtoppen @ 18-07-2013, 09:54) *
Tack för svaren. Jag tror faktiskt att det vänt, nu är det några små paprikor som växer. Kanske var plantan inte redo eller var polineringen inte riktigt bra. Jag har även flyttat plantan till ett ställe som jag tror kan vara lite varmare smile.gif

Jag har aldrig polinerat mina plantor, det blev bra ändå :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon