Full version: Småbarn och damm?
Tommy
Är väldans sugen på att göra en sån däringa fyrkantig låg betongdamm som man ser lite nu och då i tidningarna...

Frågan är bara om man törs när man är med 2-åring.

Vad tycker ni? Hur har ni löst barnfrågan med dammarna?
Blomstersmurfen
Man lämnar väl aldrig 2-åringar utan uppsyn någonstans??? blink.gif
Tommy
Förvisso, men samtidigt vet du hur det kan vara... även om man tror man har koll 100% så har man inte det.

Skulle man ha det så är ju tippskydd på spisar, lås till kökslådor, grindar vid trappor och allt annat man gör för att skydda sina telningar vara helt i onödan.

Frågan handlar alltså om det tid som man inte har full koll på egna eller andras barn och husdjur.

Dessutom kommer man ju till en ålder då man faktiskt låter dem leka själva ute...
Blomstersmurfen
Har själv inte använt mig av några säkerhetsanordningar alls, varken lås till kökslådor eller stänkskydd på spisar när mina barn var små. De är nu 13 och 15 år gamla, så jag tror faran är över. biggrin.gif

Och alla hundarna har ramlat i både poolen och dammen, men det gör de bara en gång, sedan har de lärt sig och gör aldrig om det. Kanske fungerar för ungar också... Om en 2-åring med uppsikt får ramla i en iskall damm en vårdag, och omedelbart lyftas upp av sin förälder, så kanske de minns för all framtid hur kallt och uschligt det var? Trial and error... Glömmer de sedan trots allt får de väl ta sig ett dopp till, kanske i 4-årsåldern. Även om de leker ute själva har man väl uppsikt ändå, genom fönstret? Det har jag iallafall haft med mina barn, och de har aldrig skadat sig. De "passas" fortfarande, men förstås av andra orsaker. wink.gif
t955i
Tjenare..
Det finns ju såna däringa nät som man kan spänna upp strax under vattenytan, vet inte hur snyggt det är iofs.. Har fått order hemma om att bygga ett lågt staket runt dammen hemma, så det är väl bara att lyda rolleyes.gif

mvh
AZ
Näcken
Du är ansvarig för vatten på din fastighet. Jag vet att om du har pool måste du ha poolskydd. Hur det är med damm vet jag inte riktigt.

En tvååring lär sig INTE att inte drunkna. Hamnar de i vattnet skriker de bara vilket har medfört att barn (under c:a 3 år) har drunknat i ett par dm djupt vatten.

Själv är jag uppvuxen vid en sjö och det har gått bra, men en damm hade jag väntat med tills barnen blivit minst 5 år.
MimE
CITAT (Näcken @ 07-04-2004, 18:49)
... en damm hade jag väntat med tills barnen blivit minst 5 år.

Kan vi höja den där åldersgränsen lite?
Vi har en femåring och om jag skulle vilja ha något annat än sand och leksaker i dammen så skulle jag åtminstone få vänta några år. laugh.gif

Allvarligt talat...
Jag skulle nog överväga dammbygge noga om det finns små barn i närheten. Vatten lockar och tanken att något skulle hända är fruktansvärd.

/Mimmi
Tommy
Hmm... låta bli? Ja, det är ju en lösning.

MAn kanske skulle gjuta dammen och lägga i massa sten istället.
MariaS
Hej
Aqua interiör har just kommit fram med en "vatten-yt.brytar-varnare" Så fort ytan bryts för den ett hiskeligt oväsen blink.gif
Annars kan man ju sätta upp ett trevligt staket med grind runt dammen.
Låt gärna lite krasse klättra i staketet och vips har du fått både vatten och blickfång.

MariaS
Kubota
Sätt upp ett snyggt staket så går 2 åringen säker o du får din pool, enklare än så kan det inte bli smile.gif
Svalu
CITAT (Tommy @ 07-04-2004, 07:38)
Är väldans sugen på att göra en sån däringa fyrkantig låg betongdamm som man ser lite nu och då i tidningarna...

Frågan är bara om man törs när man är med 2-åring.

Vad tycker ni? Hur har ni löst barnfrågan med dammarna?

Stängsel är det enda säkra-Småttingar som inte är simkunniga ska hållas borta från sånt och under övervakning när de plaskar med vatten. Inte skulle du väl chansa?
En 2 åring kan drunkna i 5 cm vatten om paniken slår till...och det gör den.
Citat".. även om man tror man har koll 100% så har man inte det."
- Hör du själv hur det låter? Det är ett ögonblicks verk.
Brytvarnare är värdelösa om ingen finns omeldebart i närheten och teknik kan fallera-Jag skulle inte spela med liv för det, falsk säkerhet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon