Full version: Egypten - en paradox
Bengalow
Presidenten har tvingats att avgå p.g.a. alla oroligheter i landet. Mursi påstod, att nu kommer landet att gå tillbaka till medeltiden. Jag är inte så säker på det. Han höll på. att driva det dit själv genom att införa muslimska lagar, mot den stora, utbildade massans vilja. Man har kontakter med omvärlden. Man vet att frihet att skriva, tala och tänka är en rättighet. Ändå försökte denne bakåtsträvare införa tvång i tanken - "att handla muslimskt är rätt i varje situation". När en nation är så tudelad i sin utbildning och insikt, så kan man inte tvinga den utbildade delen av befolkningen att återgå till en religiös tankevärld, där Muhammed och Allah är det enda rätta. Snacka om att återföra landet till medeltida tänkesätt! Det vore som om regeringen i Sverige skulle tvinga oss att bli katoliker!
För övrigt är det hela Mellanösterns dilemma. Det har gått för fort, och "de gamle" har inte hängt med - dom som är satta att styra. Det enda landet som verkar vara "ajour" är Jordanien, men dom har alltid tvingats att leva på slak lina. Inte protesterat utan hållit en strikt, neutral linje. Deras kungahus är starkt och populärt bland befolkningen. Oroligheter i det landet har alltid startats av oönskade "invandrare" från Libanon och Palestina.
Huggorm
Lite pest eller kolera. En demokratiskt vald islamist eller en militärdiktator. Nej som sagt, det har gått för fort och mellanöstern är inte redo för demokrati. Först den dagen det kommer en arabisk Mahatma Ghandi och folk sluter upp bakom ickevåldsprinciperna får jag hopp.
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 04-07-2013, 15:20) *
Lite pest eller kolera. En demokratiskt vald islamist eller en militärdiktator. Nej som sagt, det har gått för fort och mellanöstern är inte redo för demokrati. Först den dagen det kommer en arabisk Mahatma Ghandi och folk sluter upp bakom ickevåldsprinciperna får jag hopp.

tummenupp.gif
Jubbe063
CITAT (Huggorm @ 04-07-2013, 15:20) *

Ja, rent känslomässigt håller jag med dig, pest eller kolera....

men ska jag gå efter principen så är det ju bättre med en demokratiskt vald Islamist (hur illa jag än tycker om islamistiska extremer så får man respektera folkets vilja) än en diktatur där folket inte fått välja själva.
Bengalow
Ja, så fort det börjar smälla, så dyker folk upp, och skall vara med. Man har ju sett på TV hur fanatiska galningar avlossar sina Kalashnikov rakt upp i luften för att fira något - utan en tanke på, att kulorna kommer att återvända till marken...
Ett problem är, att folk är undersysselsatta. Man skall ha sina bönestunder, och har aldrig "drabbats" av ackordsarbete. Hade man haft fullt upp att göra, så hade kanske stridsviljan mattats av, men vill man arbeta mer än högst nödvändigt? Vi var på resa i Egypten för några år sedan, och passerade en specifik bostad, Utanför satt 3 män på huk och tittade på trafiken. När ni återvände 4 timmar senare, och passerade samma ställe, så satt männen fortfarande på huk och tittade på trafiken...jag har fler iakttagelser från egyptisk horisont, men låter dessa bero...det blir tråkigt med upprepningar.
Att unga människor med utbildning vill ha en förändring är inte så konstigt - dom har ju fördelen av att se hela världen i sina datorer, medan de äldre litar på sina traditioner "-Så har vi alltid gjprt!", utan att fatta att livet utanför byn förändras i rasande fart.
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 04-07-2013, 15:57) *
Vi var på resa i Egypten för några år sedan, och passerade en specifik bostad, Utanför satt 3 män på huk och tittade på trafiken. När ni återvände 4 timmar senare, och passerade samma ställe, så satt männen fortfarande på huk och tittade på trafiken...

Vilken temperatur var det? När det passerar 25 grader tenderar jag också att sakta ner i arbetstakt, och jag tror det kan bli betydligt varmare än så i Egypten. Det behöver inte betyda något att de satt och slöade, de kanske jobbade desto hårdare på morgonen och kvällen.
Bengalow
Det lockar mig att dra fram fler berättelser om "arbetsglädje" i Egypten, med ditt ursäktande svar. Vår resa dit var i mars, och det var en ljummen dag...inte ens A/C i bussen var påslagen. Mer fakta du vill ha för att fortsätta vara motvalls?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon