Påtoppen
Mina rädisor blir bara blast, har testat att odla både på friland och i pallkrage, jorden är lite annorlunda på friland. Det blir långa rangliga stjälkar och mycket blast men inga röda knoppar i jorden. Lyckades halvbra med en sådd i pallkragen, det blev väl ett tiotal med knoppar på men då blev de maskätna istället thumbdown.gif
har testat tre olika sorter.

Morötterna blir ok om man vill ha små primörer (se profilbild och jämför med potatisen som ligger bredvid) coolgleam.gif men låter man dem stå och växa till dig blir det fullt av små vita rötter på dem. Det blir ingen överdriven blast, bara inte så mkt morot. De har fått ekologisk flytande gödning några gånger.
Har testat två olika sorter.

Vad göra?
Eva i Skåne
Man tror att rädisor ska vara det enklaste tänkbara att odla, men jag tycker inte det. Just nu har jag också blast i en pallkrage, men inga knölar under.
Rädisor funkar bäst om man sår tidigt, men nu i högsommaren går det inte så bra.
Morötterna kan du väl låta växa vidare om de är för små? Små tunna rötter runt om kan du väl gnugga bort eller skala när du ska äta dom.
Bassam
Hej

Växter som äter vi rötter av dem, de behöver Kalium och Fosfor i jorden, annars ska blir bara grönsaker, så behöver vi blanda jord med benmjöl eller blodmjöl med lite kalk.

H.Bassam
Piccante
Jag lyckades ovanligt bra med rädisor i år men har annars problem med grönsaker som behöver jämna förhållanden för att utvecklas bra och inte gå i blom med en gång. På min ganska lätta jord som torkar snabbt brukar vattenbrist få spenat och ruccola att blomma hur fort som helst och morötter blir sådär...

Antingen har du för kväverik jord och då blir det kraftig vegetativ tillväxt med bara blad eller så har vattningen varit för ojämn så att de inte fått nog för att kunna bilda större rötter.
Jag brukar odla morötter iaf under fiberduk för att få bättre förutsättningar och har du i pallkrage är det ju lätt att spänna duk över.
Påtoppen
Tack för svaren :-)

Jag är inte så duktig på jord och vilken typ av jord som behövs för vad... Nybörjare! Så det kan vara det.

Jag har morötterna i en pallkrage med "tak" i plast på, den står mest öppen men det blir väl lite varmare än utan...

Eva, ja, visst kan jag skala dem om det blir små rötter på men tror du inte att smaken påverkas?
Eva i Skåne
Nej, jag tror inte smaken på morötterna påverkas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon