ansanpansan
05-07-2013, 10:11
Hejsan!
Som rubriken lyder så undrar jag hur vi bäst komposterar i trädgården på sommarstället. Nu har vi sophämtning för kompost.
Vi är två vuxna och ett barn som kommer att använda stället helgvis och sommarsemesterveckor från typ april tom okt. Det handlar ju om matavfall, växtavfall, eklöv och gräsklipp.
Varm eller kall? En eller flera?
Tacksam för svar.
Anna
Hej,
Jag har kall kompost på mitt sommarställe, där jag är väldigt mkt också under vintern. Stället ligger långt från civilisationen och har där tillåtelse att kompostera vad jag vill i princip - dvs trädgårdsavfall och köksavfall. Bor man tätbebyggt får man nöja sig med växtdelar.
Själv menar jag att minst två fack är bra, gärna tre. Snickra ihop ngt enkelt så är det lättare att samla ihop komposten (än att lägga rakt på marken i högar utan ställning - men det går ju det med).
Blanda väl: inga tjocka lager av samma sak, och inte bara "grönt" avfall utan också "brunt/gult" - dvs torrare (löv, halm, sågspån, spån...) så blir komposten bra - går också att riva ner tidningar och äggkartonger för att få en bra blandning och luftighet.
Om du fyller nu under sommaren, kan du gräva över komposten på hösten (lyfta över i nästa fack på komposten) och sedan låta det ligga under vintern och så snart tjälen släpper välta över i det sista facket (om du har tre), så har du förhoppningsvis bra jord kommande försommar. Under vintern, när komposten inte bryts ner, lägger jag på det köksavfall jag har i ett tomt fack (som blir början på nästa säsongs kompost), och täcker med halm eller löv mellan varje "spann".
Gör man rätt blandning och ser till att komposten inte torkar ut kan det gå ganska snabbt att få fram jord, men det bygger på att man gräver om komposten ett par gånger, och att blandningen är bra (inga pinnar och stora grejer, och mycket "torrt" för att kompensera allt det fuktiga).
Lycka till! Numera tycker jag nästan det är roligare att göra jord än att odla - och bra för växterna (i mitt fall mest grönsaker) blir det i alla fall!
ansanpansan
08-07-2013, 13:17
Tack för informativt svar. Det verkar vara en hel del med att lära sig hur komposten vill ha det, så att säga. Två fack låter bra, definitivt så det får nog bli så. Tänker att vi dock behöver ytterligare en för växtavfall endast. Vi har mycket gräsmatta och mycket fallöv.