hosselompan
Trädgårdsvänner

Jag har ett citronträd som är 13 år och fortfarande vid liv, ca 2 m.
Det gillar sin vinterförvaring i växthusets bubbelplasttält, för varje vår exploderar det med såväl vegetativ tillväxt såsom et överdåd av knoppar.
Trädet flyttar ut efter sista frosten och allting verkar fint; knopparna utvecklas till blommor och doften är fullkomligt bedövande.
Men.
Ungefär runt midsommar så verkar trädet tröttna. Årets blad antar inte den vuxna sunda mörkgröna färgen
utan bleknar till någon slags fisgul färg. Uppenbarligen är något riktigt tokigt.

Trädet är planterat i en avsågad whiskytunna som inte är liten och får (nästan) bara regnvatten.

Som alla citrusar så är det en magnet för diverse ohyra och behandlas därför med Provado-pinnar två gånger
per år.

Vad tror ni om detta? Vad saknar min gamla citron?
Peztis
Har bara läst runt lite och får den ordentligt med näring? Magnesiumbris ska tydligen kunna ge gula blad.
Huggorm
Vedartade växter slukar näringen i en begränsad jordvolym väldigt snabbt. Efter tretton år lär jorden i den där wiskeytunnan vara helt utarmad
Alexander-VG-zon3
Dessutom i maj-juni kan det fortfarande vara kalla nätter och då tar inte rötterna upp näring så bra. Många citrusar växer som bäst på sensommaren och får då också grönare blad detta kan också såklart samverka med dålig näring i jorden och fel typ av jord.
hosselompan
Tackar för svar.

Jag får försöka leta upp citrusgödningen som ligger någonstans, och kanske skola om så småningom.
Tunnan (krukan) rymmer 110 l, och jag vill inte använda större för då behövs en gaffeltruck för att flytta den.
Bassam
Citrus

Den behöver sur jord med järn, så kan du borta 10cm från gammla jorden och lägga istället nya jord som blandad med hönsgödsel och järn näring.

H.Bassam
oliv
Jag skulle inte använda provado-pinnar om frukten är tänkt att ätas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon