Full version: Beskära paradisbuske
Cissi-84
Jaga nu är jag igång igen och ska rensa i trädgården. Hasselbuskarna klipptes ner under vårvintern och verkar må bra av det. Nu tänkte jag ge mig på paradisbusken som står bortglömd i ett hörn i trädgården. Den är alldeles vildvuxen så min tanke var att klippa ner den ordentligt. Kan man klippa ner hela busken någon-några dm ovanför marken eller hur ska man göra. Och vilken tid på året är bäst? Är det vårvintern som hasslarna? Tacksam för hjälp, inte med själva klippningen men med tips om hur jag ska göra 😊
Huggorm
Vårvintern är bäst om du skall klippa ner hela, gör du det nu så kommer den skicka en massa skott som kanske inte hinner avhärda innan vintern. Skall du bara ta bort de största grenarna och lämna de halvstora så kan du med fördel göra det nu.
Peztis
Länkar till ett svar som Cilla har skrivit.

Vet att min mamma har "radikalbeskurit" och det funkade bra. Min paradisbuske har jag bara ansat på sidorna och den ser väldigt fin ut.
Peztis
rotfl.gif

Min sista mening kan man nog bara skriva rumsrent i ett trädgårdsforum!
Huggorm
CITAT (Peztis @ 06-07-2013, 08:59) *
Länkar till ett svar som Cilla har skrivit.
Intressant på slutet i den tråden, det verkar som om paradisbusken är känslig för att klippas ned helt så det kanske är bättre att bara ta de grova grenarna nu och låta de mindre vara kvar
CITAT (Peztis @ 06-07-2013, 09:08) *
rotfl.gif

Galning flirting.gif
Ewa L
CITAT (Peztis @ 06-07-2013, 09:08) *
rotfl.gif

Och som den trädgårdsnörd jag är märkte jag inte ens den dubbla andemeningen. Tyder på enkelspårigast?
buffy
Det beror lite på hur gammal kolkwitsian är. (Jag avstår från att använda ordet paradisbuske from nu). Jag klippte en som var drygt 20 år gammal till 70 cm för typ 7-8 år sedan. Det var så långt ner den gick att knipsa med grentång. Gjorde det på vårvintern så den blommade (självklart) inte det året. Sedan de växte upp igen, vilket väl tog 2 säsonger, har de varit (de är två eg, bredvid varandra) helt underbart fina, täta och översållade med blommor. Det var i Zon 1, vid havet.

Men är buskarna äldre än så är de riskabla att skära ner helt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon