Peztis
Att hitta p vad man ska ta kan g fort eller vara hopplst! Det gller fr mig bde till vardagsmaten, helgmiddagen eller nr man ska bjuda p lite festligheter.

Man str dr i kylskpet och skakar p huvudet eller funderar i affren - vad kan jag gra med detta?

S inspirera mig och varandra med tankar, ider och recept -
vad kan man gra med yoghurt?
Peztis
Jag ramlade igr ver ngot recept p yoghurtglass som jag ndrade lite p efter vad jag hade hemma. S hr kommer det:

Jordgubbs- och hallonglass

1 l mild yoghurt
250 g jordgubbar
150 g hallon
2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
1 msk citronsaft

Hll yoghurten i ett kaffefilter och lt ca 2 dl vtska rinna av. Mixa bren, passera om du nskar f bort alla sm frn (det gjorde jag). Mixa ihop allt och hll i en 2-l glassbunke och stt p lock/tck med plast. Stll i frysen i minst 6 h, rr om d och d.
Tag fram en stund innan det ska serveras, glassen blir rtt hrd nr den frusit ihop.

Vaniljglass

1/2 l turkisk yoghurt (funkar skert bra med de andra sorterna ocks)
1 dl florsocker
2 tsk vaniljpulver

Rr ihop, hll i en plastbytta (yoghurtburken kanske r tom?) och stt p lock/tck med plast. Stll i frysen i minst 6 h, rr om d och d.
Tag fram en stund innan det ska serveras, glassen blir rtt hrd nr den frusit ihop.
sa, mlardalen zon 2
Av yoghurt kan man ju ven gra frskost ifall man vrmer upp den till ca +50C och sedan lter den rinna av i ett kaffefilter sedan r det bara att smakstta.

Gr ju ven gra tzatziki ifall man lter yoghurten rinna av i ett kaffefilter s den blir lite tjockare.

Man kan ven gra smoothies

amerikanska pannkakor (med bakpulver i),

gr ven gra ugnspannkaka p svenskt vis men med mer vetemjl i och sedan skivar man banan ver hela alltet och grddar i ugn, lt pannkakan svalna ngot pudra med florsocker och t med vaniljglass.

Gr ven ha som degvtska i brdbak (obs den ska inte vrmas).
Peztis
Ja, jag brukar ocks gra ngon tzatsiki-variant med framfr allt Mild Yoghurt som jag lter rinna av. Sedan har jag i olivolja, vinger eller citronjuice, salt, it.salladskrydda, vitlk samt ibland riven gurka som jag frst har ltit ligga en stund med salt s att man kan krama ur vtska.

Vill man kan man ju ven klippa ned basilika, grslk, persilja, timjan... allt eller endast ngon av det.
EKLO
En god och enkel efterrtt r att skeda upp rysk eller turkisk/grekisk yoghurt i en liten skl, ringla flytande honung ver och str p hackade (grna rostade) valntter. Mums!
Peztis
Nu i melontider kan jag rekommendera att skra ned ngra bitar honungsmelon ocks!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon