Full version: Hundar som skäller
Peztis
Håller på att bli tokig!

Vi har sedan i vintras nya grannar (ok, det ligger väl 300 m bort) och de har tydligen tre stycken jakthundar. Jag vet inte vad det är för ras/-er (har inte sett dem) men jag vet att det är en tik och två hanar (sa en annan granne). De har byggt en stor hundgård på tomten där de är, tror inte att de är inne i boningshuset.

Den ena hunden skäller nästan konstant! I förra veckan tyckte en av de andra hundarna dessutom att det passade att yla en hel del... Jag är inte så ljudkänslig men detta driver mig till vansinne!

Inte ska väl hundar skälla så? Tycker jag har hört någonstans att då är det fel på något.

Kanske ska tillägga att jag kan inte mycket om hundar...
mullkärringen
Nej, det är inte normalt att hundar skäller på det viset!
Hundar som är ensamhetstränade,aktiverade och stimulerade sover/vilar när dom lämnas ensamma.
Visst kan hundar gläfsa till för att larma om det kommer upp någon på tomten men att konstant stå och skälla tyder på att hundarna förmodligen är understimulerade och uttråkade.
Tyvärr står många jakthundar konstant i hundgård utan daglig,meningsfull sysselsättning och utvecklar då en del problembeteenden.

Gå över och tala om att hundarna stör och lyssnar inte grannarna så ringer du till kommunen för både din skull och för hundarnas!
Motti
Tycker du ska ringa till Hälsovårdsnämden !skällande hundar dygnet runt är en sanitär olägenhet .Be dom åka ditt och kolla upp hur hundarna har det ,sällsynt att hundar skäller så mycket när de är två eller tre i en hundgård, de ska inte stå och skälla dygnet runt då är det något som är väldigt fel kanske de inte får mat och vatten ,alla hundar ska enligt lag ha tillsyn fyra gånger om dagen och har tillgång till mat och vatten .Har ju själv haft fyra jakthundar och har nu en Luzernervalp men inte ska de stå och skälla dygnet runt finns ingen som ska stå ut med det .Oftast är det inte hundarnas fel utan ägarnas !Ta och ring upp Hälsovårdsnämden och be dom kolla upp hundarna ,du kan vara anonym . Tycker absolut du ska ringa !
*Stintan*
Jag säger som mullkärringen......gå över och prata med grannen och säg att det är störande med hundarnas konstanta skällande och att dom måste göra något åt det. Grannen kanske inte ens vet att hundarna är störande för er. Blir det ingen ändring så ring och anmäl!
Motti
Att prata med grannarna när deras hundar bandskäller gör ju inte hundarna tystare ! allt handlar om fostran .Tea här har 17000 kvm att springa på inhängnat, folk går förbi hela tiden nu på sommaren ,dom som ska ner till badplatsen ,hon säger inte ett knyst .Man får vara med som hundägare hela tiden och inte släppa hunden en sekund även om man har inhägnat .Allt handlar om din relation till din hund ,har man en valp kan man inte tro en sekund att man kan slappna av man måste vara närvarande hela tiden .Det är när de är valpar som man ska fostra dom då är det lättast.Tea är 4,5 månader gammal och är den enda hunden i byn här som inte släpar runt sin ägare i koppel,jag har hennes koppel på ett finger och hon drar inte en sekund .Gäller att visa vem som är Alfaledaren på en gång .Gissa om jag är stollt över att gå ut med Tea tummenupp.gif
*Stintan*
Det måste ha gått åt en faslig massa stängsel till att inhägna 17 000kvm tomt. Världens största hundgård ohmy.gif för det var väl hundar i hundgård det handlade om.

Det är väl klart att man ska prata med hundägarna i första hand. Det finns faktiskt folk som är borta och jobbar om dagarna och har sina hundar i hundgård under tiden. Hundarna kanske är tysta när de åker så att de inte ens vet om att hundarna sen skäller hela dagarna och att det är störande. Ägarna kanske blir glada om någon talar om det för dom. Det är hur som helst bara genom samtal man kan få reda på varför dom skäller. Vidtar dom sen ingen åtgärd så att skällandet upphör kan man gå vidare.
Peztis
Pratade med en granne igår (när hon gick förbi med sin hund) och hon tycker också att de senaste dagarna har de varit extra jobbiga, en av hundarna har stått och ylat emellanåt.

Hon berättade också att en annan granne (som bor närmare än vad vi gör) varit där flera gånger och klagat, pratat med frun som bara säger att det är inte hennes hundar, de är hennes man. Öh? Det spelar ju knappast någon roll i sammanhanget och hon får väl förmedla klagomålet om de nu har det så uppdelat.

Men Stintan, jag håller med om att det första steget är ju att prata med dem personligen och därefter kontakta kommun.
*Stintan*
Det är nog anledningen till att de står där och skäller och ylar att det är just hennes mans hundar. Alla gillar ju inte hundar så hon kanske villkorat att slippa ta hand om dom. Knepigt sånt där.
mullkärringen
Oavsett vems hundar det är och om det störande eller ej så är det bästa att prata med ägarna först innan en anmälan görs. Självklart måste en förändring till för hundarnas skull.
Motti
Ursäkta så mycket jag glömde kommat och råkade lägga till en nolla !vi har 1,700 kvm och lite till som inte är inhängnat ,man tycker en del borde fatta att man inte hägnar in 17000 kvm för en hund .Storleken har därmed ingen betydelse Stintan !men att ha hund är ett heltidsjobb och fostran börjar direkt när du hämtar valpen ,att tro att en hund kan behandlas som ett barn kan man glömma direkt ,den dagen du behandlar din hund som ett barn eller människa så får du problem . Hundar ska inte springa runt och bandskälla på allt och alla då har man misslyckats som hundägare och alfaledare .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 06-08-2013, 00:19) *
Ursäkta så mycket jag glömde kommat och råkade lägga till en nolla !vi har 1,700 kvm och lite till som inte är inhängnat ,man tycker en del borde fatta att man inte hägnar in 17000 kvm för en hund .Storleken har därmed ingen betydelse Stintan !men att ha hund är ett heltidsjobb och fostran börjar direkt när du hämtar valpen ,att tro att en hund kan behandlas som ett barn kan man glömma direkt ,den dagen du behandlar din hund som ett barn eller människa så får du problem . Hundar ska inte springa runt och bandskälla på allt och alla då har man misslyckats som hundägare och alfaledare .

Skojade ju bara, det trodde jag du förstod. En del fixar hunduppfostran galant och att ge hunden det den behöver utan att det är ett heltidsjobb men andra kanske behöver den tiden för att klara det. Vem har pratat om att behandla hunden som ett barn.
Whiskuchi
CITAT (Motti @ 06-08-2013, 00:19) *

Dominans och alfa är väldigt föråldrat. Du är ingen hund, alltså kan du inte vara en alfaledare wink.gif
Motti
Alfaledare är den som är flockledare oavset om du är hund eller människa !du som människa ska ta den rollen som alfaledare hunden ska stå under dig i rang ,Så är det bara !varför tror du så många har problem med sina hundar i dag ?jo för att de förmännskligar dom och behandlar dom som människor fast de är hundar .Jag har just nu min 7:de hund så snacka inte om att det är förlegat att vara alfaledare .Den dagen du inte är det då får du problem med din hund för då har han tagit över både dig och ditt hem och dina vänner .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 08-08-2013, 00:53) *
Alfaledare är den som är flockledare oavset om du är hund eller människa !du som människa ska ta den rollen som alfaledare hunden ska stå under dig i rang ,Så är det bara !varför tror du så många har problem med sina hundar i dag ?jo för att de förmännskligar dom och behandlar dom som människor fast de är hundar .Jag har just nu min 7:de hund så snacka inte om att det är förlegat att vara alfaledare .Den dagen du inte är det då får du problem med din hund för då har han tagit över både dig och ditt hem och dina vänner .

Lite vanligt svammel frampå nattkröken ser jag. Vad har alfaledare att göra med hur många hundar du haft?
Motti
Ja i så fall ha du inte fatta vad det handlar om att ha hund !Du som hundägare ska stå som Alfa ledare gör du inte det så är det din hund som bestämer hos dig .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 10-08-2013, 01:24) *
Ja i så fall ha du inte fatta vad det handlar om att ha hund !Du som hundägare ska stå som Alfa ledare gör du inte det så är det din hund som bestämer hos dig .

Vadå bestämmer? Allt bygger på tillit, kontakt och samspel Någon alfaledare har jag aldrig varit och kommer aldrig att bli och ändå har jag ingen problemhund. Konstigt va?
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 10-08-2013, 01:24) *

Kan du någon enda gång ta till dig något som du inte vet och lära dig av andra??
Peztis
Igår försökte jag ringa men ingen svarade, mannen ringde lite senare (21.30 när hundarna stod och skällde) och lämnade ett meddelande om varför han ringde och bad ägaren ringa oss men ännu har han inte ringt. Lär han knappast göra heller.

Men innan anmälan så ska vi verkligen försöka få tag i honom.
Motti
Jag har just nu min sjunde hund !vad ska du lära mig som jag inte vet ? Hundar ska inte stå och blindskälla då är det upp till ägaren att se till att det är tyst och det har med vem som bestämer hemma hos dig !du eller hunden .
*Stintan*
Hittills har jag då aldrig träffat på en människa som är fullärd. Om du är det så är du ett unikum. Nej Motti man lär så länge man lever om man är det minsta läskunnig och öppen för att ta till sig nya rön och fakta. Jag är i alla fall glad att jag idag har helt andra kunskaper om hunduppfostran än de jag fick lära mig på första hundkursen jag gick på 50-talet.
Skit samma hur många hundar du haft, det finns en del här som haft fler än du men det är knappast relevant för huvudfrågan och Peztis verkar ju ha fått de svar hon behövde.

Motti
Ingen blir fulländad hundägare om man inte förstår hur en hund fungerar !man kan ha haft 20 stycken och ändå vara en helt kass hundägare .
Whiskuchi
CITAT (Motti @ 11-08-2013, 01:09) *
Ingen blir fulländad hundägare om man inte förstår hur en hund fungerar !man kan ha haft 20 stycken och ändå vara en helt kass hundägare .

App app app, kasta inte sten i glashus nu! "Jag har just nu min sjunde hund !vad ska du lära mig som jag inte vet ?"

Här, ett litet lästips: http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

edit: ett till, om just alfa: http://ingridlingmark.wordpress.com/2009/0...ermen-alfavarg/
Motti
Jag ska inte kasta sten i glashus !Men det är du som hundägare som lär din hund när den ska skälla ! Vi har 1700 kvm inhängnat här och Tea är nu 5 månader folk går förbi här med hundar hela tiden(sommargäster) och hon säger inte ett dugg hon sätter sig och tittar .Beror helt på ägaren hur hunden beter sig .Det är du som äger din hund som bestämer hur den uppför sig emot omgivningen .Skällande hundar är det mest iriterande som finns !Vi har två Golden Retriver hanar som grannar de skäller aldrig på folk som går förbi om inte hundar so paserar skäller .Absolut en uppfostringsak !
Bengalow
Ibland blir jag så förbenad på dina självgoda tips, Motti. "Det är en uppfostringssak!" bl.a. Inom all psykologi, så finns det minst 2 saker som man tar hänsyn till - arv och miljö. Miljön kan hänföras till uppfostran, men arvet finns där också. En del hundar blir upphetsade av sin omgivning, och skäller, d.v.s. gör omgivningen uppmärksam på att "-här finns jag!" eller "-detta är mitt område!". Alltså 2 helt olika grunder till att skälla. Revirförsvar eller uppmärksamhet?
Du är så enkelspårig i dina slutsatser, Motti, så det verkar som om det bara finns en sida för din bedömning. Ibland verkar du vara urtypen, som tittade på militärparaden, där hennes avkomma gick: "-Titta, där går min son, längst till höger i andra raden! Han är minsann den ende som går i takt!"

Motti
Ja ha så har vi en till Bezzerwiser igen ! Ingen kan påstå att en hund ska få bandskälla på grund av arv och gener det är ju bullskit !Vi har en jakthund på 5 månader hon ska skälla men enbart vid drev finns ju inget som säger att hon ska bandskälla hemma när hon inte jagar ! Att låta en hund stå ock skälla i tid och otid beror på ägeren och inte på hunden .Ingen av våra hitils 7 hundar har ståt och skällt i tid och otid skulle inte ens vara lönt att de hade fått det .Fostran och att ha tid med sin hund och träna den det är det som ligger till grunden för en väluppfostrad hund som grannar slipper att plågas av ! Att hundar kan skalla när en annan hund "går "in på deras revir det är en sak men att andra hundar paserar förbi utanför ett revir ska inte orsaka bandskällande .
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 12-08-2013, 23:14) *
Jag ska inte kasta sten i glashus !Men det är du som hundägare som lär din hund när den ska skälla ! Vi har 1700 kvm inhängnat här och Tea är nu 5 månader folk går förbi här med hundar hela tiden(sommargäster) och hon säger inte ett dugg hon sätter sig och tittar .Beror helt på ägaren hur hunden beter sig .Det är du som äger din hund som bestämer hur den uppför sig emot omgivningen .Skällande hundar är det mest iriterande som finns !Vi har två Golden Retriver hanar som grannar de skäller aldrig på folk som går förbi om inte hundar so paserar skäller .Absolut en uppfostringsak !

Du har som vanligt din egen lilla diskussion..... tråden handlar inte om att någon ska fostra eller inte fostra sina hundar - tråden handlar om vad Peztis ska göra åt att hennes grannars hundar skäller! Grannar som inte bryr sig.
Motti
Och Peztis tycker tydligen det är jobbigt med skällande granhundar !rätta mig om jag har fel ?då handlar det väl om hunduppfostran även om det gäller granhundar ? Vi har en hund här i byn som står och skäller mest hela nätterna har det då inte med ägaren att gör ?
*Stintan*
CITAT (Motti @ 11-08-2013, 01:09) *

Hundar är individer och den ena är inte lik den andra. Det är väldigt olika på raser hur skälliga de är av naturen (arv) Vissa raser är faktiskt avlade för att larma och är därmed svårare att lära av med skällandet än andra. Att en 5 månaders valp inte skäller på allt och alla är väl inte så konstigt då den helt enkelt är för ung och inte har utsatts för så mycket som finns anledning att skälla på. Kan inte tänka mig att din hund utsätts för särskilt mycke störningar när den bara springer runt på tomten ständigt övervakad. Din tvärsäkra "vetbästattityd" och misstro av andra gör att det inte går att diskutera något överhuvudtaget med dig. Sorry men så är det.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 12-08-2013, 23:50) *
Ja ha så har vi en till Bezzerwiser igen ! Ingen kan påstå att en hund ska få bandskälla på grund av arv och gener det är ju bullskit !Vi har en jakthund på 5 månader hon ska skälla men enbart vid drev finns ju inget som säger att hon ska bandskälla hemma när hon inte jagar ! Att låta en hund stå ock skälla i tid och otid beror på ägeren och inte på hunden .Ingen av våra hitils 7 hundar har ståt och skällt i tid och otid skulle inte ens vara lönt att de hade fått det .Fostran och att ha tid med sin hund och träna den det är det som ligger till grunden för en väluppfostrad hund som grannar slipper att plågas av ! Att hundar kan skalla när en annan hund "går "in på deras revir det är en sak men att andra hundar paserar förbi utanför ett revir ska inte orsaka bandskällande .

Ingen har heller påstått att en hund ska stå och bandskälla runt! Har du sett någon påstå att det är OK? Fattar inte vad din hund har med saken att göra och varför du tjatar om den hela tiden. Det hjälper väl inte Peztis.
Trampendal
CITAT (Motti @ 12-08-2013, 23:57) *
Och Peztis tycker tydligen det är jobbigt med skällande granhundar !rätta mig om jag har fel ?då handlar det väl om hunduppfostran även om det gäller granhundar ? Vi har en hund här i byn som står och skäller mest hela nätterna har det då inte med ägaren att gör ?

Så du menar att Peztis ska uppfostra grannens hundar då?
Peztis
Jisses, det är nog det sista jag tänker försöka mig på! Jag som inte har hundvana ska lära en stor jakthund att sluta skälla... rotfl.gif
Whiskuchi
Det som funkar överlägset bäst för att få min hund att sluta skälla (om han skulle börja, han gör det inte ofta) är att sakta gå fram till honom och titta vad han skäller på, och sedan sucka djupt och gå därifrån. Han kommer liksom av sig lite när jag visar att jag inte bryr mig wink.gif

Motti
Men snälla nån hur läser ni inläggen ?godtyckligt tydligen .Det är väl ägaren som har ansvaret för hur hans hund beter sig ? Ja visst har vi jakthund men hon ska bara skälla vid jakt det är ju liksom poängen !Man även en jakthund ska veta hut och när det är läge att skälla,alla hundar varnar och säger till när något är fel eller när det kommer inkräktare .Att en hund skäller när folk och fä går in på deras revir som gör att de skäller är en sak ,men att ha hundar som står och bandskäller på allt och alla dygnet runt är ägarens ansvar att ta itu med.Vår Luzernervalp som nu är 5 månader har 1700 kvm att springa lös på men hon säger inte ett käfft när folk går förbi ej heller när andra hundar går förbi ,hon sitter och tittar på dom .Om jag nu rusat ut och triggat henne när folk går förbi här så hade hon svarat direkt på min reaktion och rusat fram och skällt .När någon går förbi här så bryr jag mig inte och då bryr sig inte hon heller .Det är lite så att som du gör så gör din hund ! Så fort du själv reagerar negativt så gör din hund det också . Hundar som skäller på allt och alla är ägarens problem och det ska man ta itu med annars blir din hund en sanitär olägenhet fär grannar.
pejori
CITAT (Motti @ 14-08-2013, 23:31) *
Men snälla nån hur läser ni inläggen ?godtyckligt tydligen .Det är väl ägaren som har ansvaret för hur hans hund beter sig ? Ja visst har vi jakthund men hon ska bara skälla vid jakt det är ju liksom poängen !Man även en jakthund ska veta hut och när det är läge att skälla,alla hundar varnar och säger till när något är fel eller när det kommer inkräktare .Att en hund skäller när folk och fä går in på deras revir som gör att de skäller är en sak ,men att ha hundar som står och bandskäller på allt och alla dygnet runt är ägarens ansvar att ta itu med.Vår Luzernervalp som nu är 5 månader har 1700 kvm att springa lös på men hon säger inte ett käfft när folk går förbi ej heller när andra hundar går förbi ,hon sitter och tittar på dom .Om jag nu rusat ut och triggat henne när folk går förbi här så hade hon svarat direkt på min reaktion och rusat fram och skällt .När någon går förbi här så bryr jag mig inte och då bryr sig inte hon heller .Det är lite så att som du gör så gör din hund ! Så fort du själv reagerar negativt så gör din hund det också . Hundar som skäller på allt och alla är ägarens problem och det ska man ta itu med annars blir din hund en sanitär olägenhet fär grannar.

Vad Ska Peztis göra åt det. Det är inte hennes hund!!!!!
Din hund får inte Peztis grannhund att sluta skälla, hur bra du än uppfostrar din hund.
Motti
Tyvär tror jag inte Peztis kan göra så mycket mer än ringa kommunen !om inte ägaren lyckats fostra sin hund hitills så lär han inte göra några försök nu heller om inte hunden anses som en social olägenhet för sina grannar ,då kan kommunen ta kontakt med ägaren .
Trampendal
CITAT (Motti @ 15-08-2013, 22:17) *
Tyvär tror jag inte Peztis kan göra så mycket mer än ringa kommunen !om inte ägaren lyckats fostra sin hund hitills så lär han inte göra några försök nu heller om inte hunden anses som en social olägenhet för sina grannar ,då kan kommunen ta kontakt med ägaren .

Så!
Problemet löst. Lycka till Peztis! smile.gif
*Stintan*

God morgon!
pejori

Tyvärr är det nog så.
Får hon ingen kontakt med hundägaren, är det nog enda vägen att gå.
Bengalow
Svar från en "bezzerwiser" till Motti !

Uppfostrar du hundar likadant som du stavar, så blir det synd om den hunden. Det finns stavningsprogram på din PC . använd det!
Jubbe063
CITAT (Bengalow @ 16-08-2013, 14:08) *
Svar från en "bezzerwiser" till Motti !

Uppfostrar du hundar likadant som du stavar, så blir det synd om den hunden. Det finns stavningsprogram på din PC . använd det!

Hmm, vissa stavar bra andra mindre bra. Då är frågan om vi på Odla ska läxa upp varandra och anmärka på varandras stavning eller om vi ska se till det som sägs och hålla trevlig ton. Finns många orsaker till att folk skriver dåligt eller stavar illa och är medvetna om det själva, så dessa individer kanske gör allt de kan för att förbättra sitt språk men har kanske problem.

Bengalow
Jubbe...lägg av! Har man inget att säga, så varför säga det! Hon var oförskämd mot mig, och då vänder jag inte andra kinden till. Sådan är jag...
Jubbe063
CITAT (Bengalow @ 16-08-2013, 15:33) *
Jubbe...lägg av! Har man inget att säga, så varför säga det! Hon var oförskämd mot mig, och då vänder jag inte andra kinden till. Sådan är jag...

Ok, folk är oförskämda lite titt som tätt mot mig med, men inte ägnar jag mig åt juvenila hämdaktioner för det. Skit i vad andra säger och gör och håll dig till trådens ämne så behöver inte alla andra plåga sig igenom massa personangrepp i jakten efter relevanta inlägg.
Peztis
För att återgå till ämnet, tack alla som har kommit med konkreta förslag till hur vi ska bete oss med/mot denne granne och hans hundar.

Vet inte om det har med vädret att göra eller vårt telefonmeddelande men det har varit tystare senaste veckan. Eller så har han haft hundarna med sig någonstans...

Jag har hört dem skälla men absolut inte lika mycket och lika långvarigt som tidigare så förhoppningsvis försöker hundägaren att lära hundarna att vara tysta(re).
Motti
För dom som är intresserade så mår vår Tea hund utmärkt bra och vid 5 månaders ålder är hon den enda hunden i byn som inte drar runt sin ägare i koppel !jag har hennes koppel liggandes på mitt långfinger när vi promenerar ,det ni !och hon är jakthund . Ja jag är väl en idiot flirting.gif som har en så bra hund .
*Stintan*
Det är väl inte så konstigt hon är ju bara en valp.
Motti
Har väl inget med att göra att hon är valp !det har med fostran att göra .Att hundar skäller för att försvara sitt revir, när de blir glada och när de leker är väl helt naturligt !men att de står och bandskäller på allt och alla dygnet runt kan väl få vilken granne som helst att bli förbannad till slut .Ett sätt är att lära dom att skälla på kommando då slipper man det otidiga skällandet .En jakthund däremot kan man inte lära skälla på kommando men man kan lära dom skälla i rätt till fälle tex vid jakt då de ska skälla !Att skaffa hund är inte bara att förvara det förpliktigar också som ägare och det är ditt ansvar att hunden vet vad som gäller .
*Stintan*
Inget nytt under solen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon