Kjellzen
Efter att ha bott i lgenhet ett tag s blev det hus igen.
Enbart tio minuter frn stan (Oskarshamn) hitta vi vrt drmhus.
Huset r byggt 1939, men har ftt det mesta av el, VVS, plus fnster och tak utbytt.
Invndigt renoverades hela huset sex r sedan, s i och med att s mycket redan r fixat och klart s tnker jag lgga tid p att bygga ett vxthus redan i hst.

Vi fr tilltrde till huset i slutet p augusti, och har redan brjat planera vxthuset innan tilltrdet till sjlva huset haha.

Framsidan av huset vnder mot nord:

Baksida av huset vnder mot syd:

Vstvggen:

Stor balkong varav halva r inglasad med skjutdrrar och skjutfnster:

Sittplats p framsidan:

Ge oss grna tips p bsta stllet p tomten att stlla vxthuset.

P baksidan av huset s finna idag ett uthus som ni kan se bakom trden, kanske smidigt i nrheten av det med tanke p verktyg, och prylar?
El, och vatten frn huset, hur djupt br sdant ligga?
Br vxthuset ha trd i nrheten fr skugga?
Spelar det ngon strre roll om man stller det ost/vst, eller nord/syd?

Bsta underlaget fr ett vxthus?

Kan tnka mig att det blir som minst ca 15m2,och tror att det kommer anvndas enbart fr odling, och inte s mycket som uterum i och med att vi har en s trevlig balkong som r inglasad.

p frhand TACK!

/Kjelle
Kjellzen
Tittar p tv olika alternativ, varav det ena r ett vanligt vxthus i klassisk design, och det andra r ett vxthus/orangeri.
bda tv i samma material, s det r egentligen enbart design/layout som skiljer.

Finns det ngra klara frdelar, eller nackdelar med det ena kontra det andra? Eller r det bara en smaksak?
Jag lskar den klassiska orangeri designen :-)
Greenroomer
Wau, r avundsjuk p villan ! Vilket stlle ni har skaffat! Det finns dessutom bra med utrymme fr ett (eller flera) vxthus p tomten.

Sjlv s har jag uppfrt ett vxthus p ca 13 m2 av gamla fnster, stensatt golvet och stllt frdigt fr el och vatten.
Fr- och nackdelar med hur jag byggde kan hittas i min lilla enkla vxthusblogg.

Mina 5 bsta tips r:
  • anvnd grna gamla fnster, de passar bra in p er tomt med den fina villan
  • grunda ordentligt, drnera och gjut grunden, d hller det i evigheter (bortledande av drneringsvatten r inget problem p er tomt)
  • frplanera, dra frdigt tillrckligt stora rr fr el och vatten ifall du inte genast installerar
  • anvnd ordentlig taklutning s du inte fr kondensvattnet i nacken
  • bygg stommen av tr, anvnd skruvar i stllet fr spikar och njut av bygget

Lycka till !
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon