Full version: Behöver hjälp
rosita
Vad heter denna busken?

[attachment=77306:johans_v_xt.jpg]

Och denna?

[attachment=77307:Marits_v_xt.jpg]
Huggorm
Den nedre är Benved, Euonymus Fortunei. Det finns några olika sorter med sådana där vitbrokiga löv, men det kan vara "Emerald´n gold"

Den övre får jag klura på en stund om ingen annan klarar den g.gif
rosita
Tack för ditt snabba svar! Benved, alltså!

Då återstår namnet på den övre busken...
rosita
Finns det ingen här som kan hjälpa mig med namnet på den här busken?

[attachment=77326:johans_v_xt.jpg]
Alexander-VG-zon3
Euonymus fortunei 'Blondy' tror jag, är säker på arten men inte på namnsorten.
rosita
Aha, så det är Benved båda två!?

Tack för hjälpen!
Alexander-VG-zon3
Den över är en storbladig klätterbenved och den under en ''vanlig'' klätterbenved. Samma art men olika varianter.
CillaM
Jag tycker den första bilden ser ut som en azala men har säkert fel....
Huggorm
CITAT (CillaM @ 07-07-2013, 22:32) *
Jag tycker den första bilden ser ut som en azala men har säkert fel....

Blommorna ser inte serskilt azalealiknande ut men annars håller jag med
Alexander-VG-zon3
Blommorna är typiska för Klätterbenved kan också vara sorten 'Moonshadow', växer denna buske skuggigt ? kanske därför den inte har framträdande brokigablad.

Eller denna Har mer smalt med brokigt och heter Euonymus fortunei 'Sun spot' men det finns många sorter. Sun spot tycker jag verkar närmast av dom jag nämnt.
rosita
Buskarna växer hos min son, som nyligen köpt hus och jag tror att den växer ganska skuggigt.

Att den undre skulle vara någon klätterform, ser inte ut att stämma, men den övre breder ut sig ganska mycket nära marken, så den skulle jag kunna tänka mig som klättervariant. Men jag har ingen större erfarenhet av klätterväxter.
Alexander-VG-zon3
Har den under busken släta blad eller sågade bladkanter ?

Har den släta blad är det en Buxus sempervirens 'Argenteovariegata' eller Buxus sempervirens 'Variegata' tror den undre såfall kan vara det. Och den övre storbladig klätterbenved. Klätterbenved har sågade bladkanter.
Huggorm
CITAT (rosita @ 08-07-2013, 07:57) *
Att den undre skulle vara någon klätterform, ser inte ut att stämma, men den övre breder ut sig ganska mycket nära marken, så den skulle jag kunna tänka mig som klättervariant. Men jag har ingen större erfarenhet av klätterväxter.

Namnsorterna med brokiga blad ympas på en vanlig rot. Om jag förstått rätt så klättrar denna benved när det är en ung planta, och när den nått tillräckligt högt upp i ett träd slutar den klättra och börjar blomma och föröka sig istället. Om man tar ympmaterial från en mogen planta kommer den inte klättra, utan bilda en förkrympt buske på marken istället.

Några närbilder på löven kanske inte hade skadat, det har blivit lite virrigt i tråden nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon