Henry Brun
07-07-2013, 11:05
Håller på att anlägga en stäppsalviarabatt. Ursprungsläget är lerjord i zon 4, alltså inte det bästa för stäppsalvia. Har därför gjort en upphöjd rabatt och lagt grus i botten för att få till bra dränering.
Ska nu åka och hämta hem ett par kärror med material till en jord eller sandbädd. Men frågan är vad jag ska välja för att få så bra förutsättning som möjligt för att stäppsalvian ska trivas och frodas.. 😄 Vanlig matjord, sand eller blanda sand och jord, och isåfall blanda i vilka proportioner?
Eftersom jag ska köra ett par kärror spelar det ingen roll arbetsmässigt vad jag väljer,utan är bara angelägen att skapa bästa förutsättningarna. Någon som har någon erfarenhet eller vet?
kerstin z5-6
07-07-2013, 17:26
lätt jord med fint grus blandat..
octachoron
10-07-2013, 21:45
Hos mig i zon 4 och med lerjord så har så pass många stäppsalvior försvunnit att jag gett upp om dem i vanliga rabatter. T ex Isop och kantnepeta har klarat sig mycket bättre.
När jag för några år sedan letade efter råd om stäppsalvia så lärde jag mig att härdigheten på olika sorter varierar ganska mycket och det står det inget om i den vanliga informationen man får när man köper plantorna.
Jag hörde också hur många plantor som behövde ersättas i Enköpings välkända salviaflod varje år, där har jag för mig att vissa av deras sorter klarar sig bättre i mera fuktigt/skuggigt läge än där de står nu.
kerstin z5-6
10-07-2013, 21:51
Har många i z 5-6i sådan lätt jord utan problem
Hej
De kan leva bra i sand, men det är bättre om du blandad 50 procent grov sand med 50 procent torv, för att minska behöv vattning.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.