CamillaG
07-07-2013, 12:11
[attachment=77308:skogsblomma.jpg] [attachment=77309:skogsblomma2.jpg]
Igår var jag och min sambo i skogen här i Dalarna och vi gick efter en skogsväg och hittade dessa två fina blommor. Men vad heter de? Tacksam för hjälp!
*Stintan*
07-07-2013, 12:34
CITAT (CamillaG @ 07-07-2013, 13:11)

[attachment=77308:skogsblomma.jpg] [attachment=77309:skogsblomma2.jpg]
Igår var jag och min sambo i skogen här i Dalarna och vi gick efter en skogsväg och hittade dessa två fina blommor. Men vad heter de? Tacksam för hjälp!
Den första är Jungfru Marie nycklar
Den andra är en rödfibbla.
CamillaG
07-07-2013, 20:53
Tack så jättemycket! Nu slipper jag undra vad det var för blommor!
Precis dessa två råkade jag på här i Östergötland här i dag också.
Rödfibblan tycker jag att jag ser på fler ställen för varje år. Vet inte om det stämmer? Det kanske är jag som utökar promenadstigarna och hittar fler på det sättet.
Jungfru Marie nycklar är ju otroligt vacker. Ser den här ibland på vissa ställen. Om jag hittar en brukar det oftast finnas flera på samma område.
Anna-Karin Lundberg
08-07-2013, 05:42
Jag har rödfibbla på min naturtomt (utanför Stockholm) och den blommar fint så jag klippte inte gräset runt den där den växte. Plötsligt hade den tagit några kvadratmeter av "gräsmattan" och den sprider sig med revor. Hjälp, nu rycker jag upp allt jag ser, ganska lätt att få upp, men oj vad den drar iväg!
Hej,
Rödfibblan är faktiskt ett gissel - vet inte om den naturligt växer i natur, eller om den spridits från trädgårdar? Hur som helst hade vi en odlad variant som tog över "halva tomten", fina är de ju men varning måste ändå utfärdas!
Jungfru marie nycklar och andra orkidéer är fina och väl alltid fridlysta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.