Påtoppen
[attachment=77322:image.jpg]
[attachment=77323:image.jpg]

Så här ser salladen i min ena odling ut. Små prickar och hål. Är det ohyra? Kan jag göra något åt det? Bör jag undvika att odla sallad på samma ställe igen?

Insåg att tråden kanske ska ligga under Ohyra. Moderator, om den kommit fel får du gärna flytta den! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ser mer ut som asiatisk kål på bilden än sallat ser ut som kyona mizuna. Och din asiatiska kål ser enormt bra ut, jordloppor älskar äta hål i bladen på kålväxter mina brukar se ut som såll. Det är dock ok äta håliga blad det är inget farligt och det enda man kan göra mot jordloppor är att försöka hålla jorden vattnad. Kålväxter bör man byta växtplats på så man inte odlar på samma ställe år efter år men det gäller ju de flesta grönsaker så att flytta runt grönsakerna varje år brukar ju minska mängden sjukdomar och skadedjur.
Påtoppen
Tack för svar smile.gif Det är blandade blad, fröna är köpta som någon "blandning" och det är lite olika form på bladen. Dessutom såg ruccolan bredvid likadan ut.
Odlade en omgång i en annan pallkrage utan angrepp. Ska se till att vattna ordentligt nu smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon