emmapemma
07-07-2013, 19:49
Hej,
planterade en fin buskmagnolia i brjan p vren och hittills har den tagit sig mycket bra! Stora fina blad och mycket grentillvxt. Nu p eftermiddagen sg jag att ett skott + ett blad nedanfr skottet slokade/torkat, och drfr satte jag dit vattenspridaren. Det har ju varit vldigt torrt de senaste veckorna, och jag tnkte att jag mste vattnat fr lite trots att jag varit dr och vattnat, senast igr.
Nu, ngra timmar senare, ser jag fler slokande blad och skott! Vad kan det vara? Jag ser ocks att en utav de underplanterade krypkornellerna ser mindre frisk ut (och fyra ser tipptopp ut).
Magnolian str skuggigt (jag vet att den borde st soligare fr blomning, men nr jag kpte den sa trdgrdsmstaren att jag kunde ju testa, och flytta den om jag ville ha mer blomning/om blomningen uteblev). Det r ett rtt stenigt parti som jag byggt upp en jordbdd ovanp, drfr har jag varit vldigt noggrann med bevattningen. Men knslan just nu r att det r ett ohyra/skadedjur, alternativt att den reagerar vldigt starkt p det kalla vattnet som vi (tyvrr) har i vrt vattenutkast. Jag ser dock inga djurspr runtomkring, och inga insekter p busken, s jag r vldigt frvirrad.
/Emma
Huggorm
07-07-2013, 20:13
Eftersom den r relativt nyplanterad s beror det frmodligen p att den inte etablerat sig nnu. Antagligen r det nd vatten som saknas, och att den inte lyckats ta till sig tillrckligt mycket av det du gav idag. Kanske den kommer se mycket bttre ut i morgon?
Att den str i skugga r kanske illa fr blomningen, men annars r det inte fel. I naturen vxer magnolia vanligtvis i halvskugga under strre trd. De vill grna ha djup och nringsrik mulljord, vilket kanske r svrt i ett stenparti? Det beror p hur det r upplagt. Vidare r det bra med skugga srskilt nr busken r nyplanterad, eftersom den har svrt att suga i sig tillrckligt mycket vatten nr rtterna inte r etablerade. Sol hjlper ju inte direkt d. Till slut vill jag ppeka att man helst inte flyttar magnolia, de tl inte det eftersom deras rtter r vldigt knsliga. Man skall helst inte ens g p jorden ver rtterna, n mindre stta spaden i dem.
Just buskmagnolia r srskilt vattenkrvande fr att vara magnolia. Stalltipset r d vattenbrist. Vad gller denna magnolia s r den knslig fr att st i direkt sol, tminstone i sdra delarna av Sverige. Har haft en sjlv i zon IV och dr klarade den sig bra i soligt lge.
emmapemma
08-07-2013, 09:45
Tack fr svaren!
Tyvrr r jordmnen p tomten vldigt dlig, och grund utom p stllen dr berget har skrevor under jorden. Jag har frskt mtta in magnolian i en sdan + en rejl hg ovanp. Det r en chansning, och jag tnkte i bakhuvudet att magnolior ska vara bergvxter (men d kanske inte buskmagnolian just).
Jag ska underhlla med vatten under veckan och se om det blir bttre.