Masterfarmer
07-07-2013, 21:55
Som sagt, undrar om någon har erfarenhet av försäljning av grödor hemifrån.
Finns det vissa regler för att sälja eller är det bara att ånga på?
Om ni har sålt, vilka kvantiteter rör det sig om då? Hur area odlade ni på? Vilka sålde ni till?
Framför allt, VAD odlade ni?
Förresten, jag är ny här
Välkommen!
Tyvärr har jag inga svar på dina frågor
Åsa, mälardalen zon 2
08-07-2013, 06:10
Vi testade ha en skördemarknad på odlingslottsfältet förra hösten vi var bara 5 personer som sålde. Vi behövde inte tillstånd eftersom vi stod på marken vi arrenderar av kommunen + det var ju en engångsföreteelse. Det gick väldigt bra jag hade även kokat sylt eftersom jag fått så mycket hallon mm och det gick åt väldigt snabbt.
Om man ska ha större produktion och regelbunden försäljning lär man nog behöva registrera företag och dyl åtminstone så man kan betala skatt.
Hej och välkommen!
Om jag var som du skulle jag ställa frågan även på forumet alternativ.nu
Där finns tror jag fler som delvis lever av att producera och sälja, det är mitt intryck.
Men stanna här också, det är roligt att "diskutera" grönsaksodling! Vi är många som odlat ganska länge och lärt oss en hel del och ändå får nya krångel och behov av att dryfta...
RibesRubusVitis
08-07-2013, 10:57
Välkommen från mig också! Om du vill börja i liten skala så finns ju en avdelning för "Köp & sälj" i menyn här ovanför. Sen säljer folk på auktionssajter som Tradera eller till fast pris på Blocket. Det är väl först när det börjar bli yrkesmässigt som skattemyndigheterna lägger sig i.
På vår lokala lilla marknad varje augusti är det en som har gård och de säljer MASSOR av det som de drar upp där, det är alltid kö till det ståndet.
Och varmt välkommen hit till Odla!
Masterfarmer
09-07-2013, 14:47
tack för alla svar! Jag hittar inte nån marknad där jag bor. Men visst kan man sälja till butiker/restauranger ?
Har hört att kilopris på bönor samt ärtor ligger på 145 kr...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.