michel021
Hej

Jag har fått problem 2st olika larver.

Larv nr1 äter upp mina sättlökar(gul lök). Dom har kommit nu eller har iaf inte gjort något fören nu och jag har odlat lök i ca 2månader. Jag såg att lökarna började vissna men jag trodde att de berodde på att det regnat så mycket och drog upp några lökar som jag skulle äta till maten men såg att det var massa larver under själva löken och åt sig in där rötterna växer. Jag drog upp alla lökar och kolla i jorden men hitta inga larver och la in nya sättlökar men bara efter 1v så var dom tillbaka. Man hittar dom inte i jorden men dom kommer fram när de finns lök. Larverna är 1-2cm och vita. Dom ser nästan ut som rötterna på löken. Går det och göra nått eller ska byta jorden? Finns det chans att dom kommer tillbaka fast jag byter jorden?

Larv nr2 är en jätteliten grön larv. Jag såg att det var massa hål i persiljan och kollade närmare. Då såg jag som ett spindelnät eller spindeltråd som hängde ner och en larv som hängde. Sen hitta jag fler på bladen och stjälken. Vad är det för larv som har spindeltråd? Den vaja ner sig med tråden. Jag klippte av all persilja och resna alla larver jag kunde se och trodde att problemet var borta men idag så har det spridit sig. Nu äter dom på sallat och chiliblad och tomatblad. De så irriterande att dom inte äter upp hela bladet ist så går dom o gör massa hål i alla blad. Hur ska jag få bort dom?

Kan någon av larverna eller något skadedjur skada så mycket att man inte ska äta grönsakerna? Alltså kan jag äta blasten på löken? Kan jag äta persiljan fast det är hål? Jag sköljer alltid allt. Finns det någon chans att dom små gröna larverna kommer gå in i mina chilifrukter eller gurkor eller äter dom bara blad?
masa
Larv nr 1 är säkert lökflugans. Flugan lägger ägg vid lökplantan på jorden och larverna tar sig ned till rötterna och stammen (bottenplattan på löken).

Den andra larven verkar vara från en malfjäril.

Det är ingen fara att äta växterna. Larven äter troligen bara på bladen.
michel021
Finns det nått jag kan göra?

De så sjukt för jag har odlat lök i många år men aldrig varit med om det här och nu får jag problem med 2st olika larver. Hål i bladen osv har jag sett andra som fått men jag har haft tur fram tills nu.
masa
Mot lökflugan hjälper odlingsväv eller insektsnät. Det är kanske för sent denna säsong om alla lökplantor redan är angripna. Viktigt är att inte odla lök på samma ställe på ett par år och att noga ta hand om allt avfall från lökodlingen och inte lämna något på jorden.

Mot den andra larven fungerar odlingsväv/insektsnät förträffligt. Men om det är en fjärilslarv, kan man också bekämpa den biologiskt med Turex (Bacillus thuringiensis).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon