ängsvädd
Hej, jag har ännu inte gjort något stöd för mina sockerärtor. Har ni tips på något stöd som är lätt att skapa? Vi har rådjur, nu är landet under nät, odlas i land med träram omkring, typ pallkrage. Jag måste även tänka på att göra det rådjurssäkert. Har nu ett nät som ligger på ramen. Tacksam för tips då jag "kört fast".
Eva i Skåne
Jag har anamat svärmors variant, avlövade grenar i lagom höjd. Stick den grova delen i jorden, sen hakar ärtrankorna själv i grenarna och växer uppåt. Jag tycker det är ett bra sätt.
Påtoppen
Jag har använt både kompostgaller och armeringsmattor. Du kan använda pilgrenar eller vilka grenar som helst, du kan göra "koner" eller bågar.
EKLO
Ärter har ju också lite olika höjd, beroende på sort. En enkel och stabil variant för höga ärter (120 cm ung) gör jag så här: fyra raka stabila pinnar på 1,5 meter ca (hämtar rönnspön från slymarker) sätt i liksidig fyrkant och bind ihop i toppen som en kåta. En halv meter ca mellan pinnarna. Vira snöre runt. Men det där får du tänka på till nästa år, för ärterna ska förstås planteras runt om denna ställning.

På lägre ärter brukar jag ta björkris, eller raka tunna rönnspön.
ängsvädd
1000 tack för era tips! Superbra!
zissi
Jag klämmer ner de torra grenarna som är längst ner på gamla granar, när ärtorna växt upp någon dm. Där finns det mycket och haka fast i och klänga runt för sockerärtstjälkarna. Men ibland blir det lite olika kvistar, bara de är grenade lite bra.
ängsvädd
Tack Zissi, ska kolla på granarna här omkring om jag hittar något lämpligt smile.gif
malcolm
Min mamma brukade använda pinnar av sly som flätades till ett nät.
ängsvädd
Så fiffigt, Malcolm smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon