Fick för mig att kolla om knoppar bildats i bladveckan på årets skott på äpplena (och plommon)
Det hade börjat bildas. På dom skott som vuxit sig kraftigast skulle det nog gå ta knoppar från tror jag.

Upptäckte även att på dom skott som jag klippt bort halva toppen hade knoppanlagen utvecklat sig kraftigare!!
Där funderar jag på om det inte kan vara en bra grej att ta av den man senare ska ta knopp från för att få lite mer aktiva knoppar från??

Satte 2 vildäppelknopp i mitt vildäpple för att utvärdera min såkallade teknik/turförmåga.

Plommonskotten var betydligt mer träiga då man pillade ur veden från barken man täljt bort knoppen med. -Satte in 3 knopp 'Opal' i en vildplommon-stam

El-tapade. Hade lite bråttom så jag försökte inte ens med ympvax (o de ska väl inte behövs vad jag sett/läst)

Det jag funderar på är om när den stammen som ska okuleras vuxit sig mycket bra/stor första året, om den inte kan klara att hantera en knopp redan då?? Testade okulera in en plommonknopp i ett kraftigt rotskott vildplommonspö.

Era okulerade erfarenheter? Jag gjorde T-bud