Full version: tomater
-asno-
Hej!
Sådde Tiny Tim förra året - kanske inte världens mest välsmakande men de passade mina utrymmen bra. I år sådde jag dessutom Long Banana och hade fått för mig att deras växtsätt och storlek var liknande. Men om man ser på vad som kommit upp och jämför storleken (fast det ska man väl inte tongue.gif ) så har jag fel. Är det någon som har erfarenhet av Long Banana och vet ungefär hur stor den blir?

/Åsa
MRLINDELL
Jag har den inte själv, det är 'Banani' och 'Banana legs", ibland 'Sun Belle' (mer åt plommon än banan) som figurerar bland fröbytarna. Det är säkert en bra tomat du har och det står skrivet på finska siter följande:

En tomat med kraftfullt, ändå kompakt, lågt växtsätt.

Den kanske beter sig som en typ bifftomat i växtsättet, lite grövre och större i början. En annan orsak kan vara att den står lite varmt och vill ha mera ljus. Då blir de lite långa som får justeras lite vid omplanteringarna. Man planterar den så djupt det går, går plantan att lägga i en spiral i nya krukan och plantera ända ner till kronbladen blir den hyffsat bra igen. Den delen av stammen som hamnar i jord sätter sedan nya rötter och på så sätt får man ett bättre rotsystem. Mina krukor är fullsmockade med rötter.
-asno-
Hej!
Så skönt att du inte förkastar den redan från början! Nä, någon fröbytare är jag nog inte - men tomatplantorna står med tilläggsbelysning och 12-14 graders värme. De får på nåder stå bland mina perenner!

Storleken kan inte bli en värre katastrof än det blev förra sommaren när min mamma (utan lov!) planterade en sqash i mitt växthus - gick det så går allt!

Tack för hjälpen!

/Åsa
MRLINDELL
De enda plantorna som skuttar iväg irriterande långt hos mej är körsbärstomaterna. Det verkar som om de har lättast för att ränna. De andra har tagit sig lungt och ser finfina ut. Bifftomaterna verkar enklast att ta hand om än så länge. Det som annars stör mej är att paprika och chili, även melon växer så långsamt trots samma omsorg som tomaterna. Paprikan ser fantastisk ut med perfekta blanka blad, men ändå bara 15 cm hög efter snart 2 månader. Jag har gett dessa en skvätt biolan ibland men den tar det lika lungt för det. Det kanske ger sig när de får komma ut i växthuset.
-asno-
Hej!

Får man ställa en fråga till? Dottern "rockade loss" i en frökatalog förra året och kom på att vi måste så vattenmelon. 9 kronon kändes inte som någon större förlust så vi provade. Men nånting gjorde jag fel, för så länge de stog inne och svalt gick det bra men när vi satte dem i lilla växthuset dog de allihopa. Hon (dottern) som nästan trott att vi kunde odla kommersiellt !

Växthuset är inte uppvärmt och det står i sommarstugan, så melonerna kom förståss inte dit riktigt så tidigt som de borde. Men mitten på juni stog de där ialla fall. Bor i zon 7 så det kan nog liknas vid sen vår....

Det tyckte tomaterna som gladde mig hela sommaren med små röda och goda. De klarade som sagt tom konkurrensens med mammas "gökunge" (squashen). Nä, det går inte stava till!!!

/Åsa
MRLINDELL
Jag har några melonplantor som växer långsamt, otroligt långsamt än så länge. Efter 4-5 veckor är den bara 5 cm hög, även där hoppas jag på ljus & värme. Det är första gången jag drar upp en melon, min lilla dotter vill också ha en melon tongue.gif Den verkar lite känsligare och kan oftast odlas i drivbänk om man får problem med plats i växthuset. Men då måste det bli varmare ute, man får kanske köra en vända i växthuset och sedan ut i drivbänken.
Åsa, mälardalen zon 2
Melon är väldigt värmekrävande en jordtemperatur på runt +15 är nog minimi när man ska plantera ut. Melon har även ganska känsliga blad så man måste avhärda dem noga även med tanke på ljuset de bränns lätt i gassande solljus ifall man tar dem från det ljuset man har inomhus och sätter dem i ett riktigt soligt växthus, har förlorat några plantor p.g.a att de blivit helt sönderbrända.
MRLINDELL
Idag är det 12 grader och moln, det blir en timme träning när solen inte ligger på. Fast det är många som skall ut & in ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon