Idag upptäckte jag att jag fått två små avlånga svarta ohyror på ett av mina hibiskusblad!
Jag kollade växten intill och den hade några också och även små vita som jag direkt misstänkte var spinn. Plantan intill var ett räddningsprojekt från Ikea som aldrig ville ta sig så jag öste faktiskt den växten direkt när jag såg tecken på spinn.
Jag undersökte mina Saintpaulias bredvid men vad jag kunde se var ingen drabbad, en meter bort har jag tomatplantor som är på G och ett blad hade en svart avlång krabat på sig.
Jag sprayade med ljummet vatten över hela hibiskusen samt under och även tomatplantorna.
Vad är bästa sättet att eliminera denna ohyra med? Jag har läst om att skölja med ljummet vatten om inte det funkar med såpa. Förra året blev mina solrosor drabbade ute på balkongen och då sprayade jag med såpa men de kom tillbaka så jag gav upp efter några veckor och lät det vara (det var så kort tid kvar tills dom ändå blommat klart).
Så. Är det bäst att slänga hibiskusplantan helt och hållet? För att undvika spridning över hela lägenheten?
Tack på förhand!