Christian M
Idag fick jag besök av en herre från Lions som berättade att förra fastighetsägaren låtit dem klippa buxbom på tomten i december så att de kan göra julkransar.

Det låter som en trevlig idé att stödja Lions och samtidigt få hjälp med att klippa häcken, men jag är lite orolig för min häck. Den stod ju kvar när jag köpte fastigheten, så världens katastrof är det nog inte, men det känns lite fel att beskära mitt i vintern.

Har någon en uppfattning om hur stor skaderisken är?

Jag bor i zon 1.
Sommartorparn
Googla på "buxbomssjukan" så kommer du på andra tankar.

Det vanliga är att man beskär buxbom på sommaren, men det har funnits folk som i november/december erbjuder sig beskära buxbom i folks trädgårdar mot betalning för att sälja vidare till juldekorationer. Jag har själv haft en sådan buxbomssbeskärare i mina buskar för flera år sedan och konstaterade att hans beskärning gick ut på att få med sig så mycket grönt som möjligt, inte att buskarna skulle se bra ut. Buskarna for inte illa men såg rätt så tilltufsade ut under hela den påföljande sommaren.

I dag skulle jag inte släppa in en främmande beskärare i mina buskar, och framför allt inte under den kalla fuktiga årstiden. Det finns en svampsjukdom som sprider sig i södra Sveriges buxbomsbestånd, vissa parker och kyrkogårdar har blivit helt ödelagda. Finns i nuläget inget botemedel. För att förhindra spridning rekommenderas bl.a. att man undviker klippa busken i fuktig väderlek. Av den anledningen skulle jag inte låta någon klippa min buxbom i december. Svampsporerna kan också spridas genom skor eller byxben om du har varit på en kyrkogård med smittade buskar och sedan kliver omkring i den egen trädgård. Var rädd om din buxbom!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon