Dunder Bettan
Jag tänkte skaffa växthus på ca 10 kvm. Och jag funderar lite på vad som är bäst att odla i? Är det att odla direkt i den "bara jorden" eller att göra upphöjda bäddar eller att odla i krukor?
Vilka fördelar resp. nackdelar finns det med de olika sätten?
Om man tänkt odla mycket (som jag tänkt) så blir det nog arbetsamt att odla bara i krukor. Så för mig blir det mest aktuellt med upphöjda bäddar eller direkt i jorden. Kanske en kombination av dessa.
Hur har ni gjort i era växthus och varför? Skulle ni gjort på något annat sätt idag?
kerstin z5-6
murarhinkar en sida -tomat gurka melon mm
planteringsbord för perenner anueller mm på andra sidan.

Monarda
Jag har ett växthus som står mot väggen och på långsidan som vetter mot trädgården har jag odling direkt i jorden. Där har jag mina tomater och fördelen är att jag inte behöver vattna så ofta. Resten av golvet består av skifferplattor och jag tycker det är en lyckad kombination.
Eva 33c
Jag odlar i markbäddar i mitt växthus. Den jordförbättras med kökskomposten varje år och jag tillämpar växelbruk, dvs byter plats på grödorna varje år. Har inte behövt byta ut jorden någon gång under de 18 år jag haft det. För det är ju annars lite jobbigt...
Fördelen med jordbäddar är att man kan odla småkulturer melllan de större plantorna i början av säsongen. Tex lite sallad och rödbetor som är skördat innan tomaterna kräver all plats tex. Man kan också sätta störbönor mellan plantorna. Hos mig hinner inte störbönor alltid ge skörd utomhus men i växthuset blir de jättefina. Det är enkelt att vattna med jordbäddar. Jag har en svettslang i mitten på de ca 90 cm breda bäddarna. Jag släpper på så mycket vatten att slangen alltid ser fuktig ut i mitten av juni och stänger av den i september, ungefär. Den ständigt droppande slangen gör hela jordbädden lagom fuktig ganska djupt ner.
Men papríkor och chili har jag i hinkar/krukor, de gillar lite varmare jord har jag märkt.
I mitt växthus finns heller ingen plats för att sitta och dricka kaffe eller så. Då kanske man vill ha det på ett annat sätt.
Numer har jag två växthus, det gamla är enbart arbetsväxthus med bänkar för uppdragning av plantor på våren och en trätrall på golvet.
Men det finns inget rätt och fel här, utan beror på vad man vill odla och hur mycket.
Dunder Bettan
Jag tror det blir markbäddar till större delen. Jag kan odla mer och behöver inte vattna lika ofta.
Eva 33c smart med bevattningsslangen och imponerande att du inte behövt byta ut jorden på alla de åren. Jag ska tänka på det och sköta om min jord med kompost och gödsling. Du nämnde att du hade växlingsbruk. Hur funkar det i växthuset? Kan du verkligen få 4 till 6 år från de att du odlar en växt på en plats till nästa?
Jag tänkte mest odla tomater och andra växter från potatissläktet och några gurkor och kanske melon. Det blir ju inte så mycket att växla plats på.
Eva 33c
CITAT (Dunder Bettan @ 10-07-2013, 20:50) *
Du nämnde att du hade växlingsbruk. Hur funkar det i växthuset? Kan du verkligen få 4 till 6 år från de att du odlar en växt på en plats till nästa?

Nej riktigt så bra har jag inte kunnat ordna det. Men mitt växthus (det gamla som jag odlade i t o m förra året) hade en u-formad markbädd. En tredjedel för tomater, physalis o störbönor, en tredjedel för gurka o melon och en tredjedel för paprika o chili. Men paprikan och chilin odlades i murarhinkar, så denna bit användes också till tidig sallad o rädisor mm i början av säsongen och sen fick den i praktiken ligga i vila.
Hushållskomposten lades varje vår på jorden där gurkorna skulle växa och sen lade jag en eller två omgångar av gräsklipp (ca 10cm varje gång) på hela odlingsytan.
Jag har läst att användning av kompost gör att man inte behöver byta jord i första taget och det verkar ju ha stämt i mitt fall. Eller så har jag bara haft tur...
Det gamla växthuset är ca 12 kvm.
I mitt nya växthus, som är större kan jag växelbruka i 4- skift, 3kvm vardera.
Greenroomer
Trevligt att du skaffar dig ett växthus! Du lär inte ångra dig.

Själv så har jag stensatt golvet och odlar i krukor. De fördelar som jag tycker man uppnår med detta är:
  • golvytan går att använda till annat än odling
  • snyggare och lättare att hålla rent i växthuset
  • stenytan lagrar solvärmen och utjämnar temperaturskillnaderna
  • dyrare alternativ än markbädd, kräver bra grundläggning
  • luftfuktigheten är lägre än jämfört med markbädd (ingen imma på rutorna..)
Stengolvet passar mina behov då jag inte enbart vill odla utan även kunna utnyttja växthuset för avkoppling (stol, soffa..).

Den största nackdelen som jag ser det med stengolv är att jorden skall bytas i krukorna varje år.

Om du vill kolla hur jag har det så har jag en liten växthusblogg.
Monarda
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. På den sidan jag har odling direkt i jorden har jag en brädsarg som avgränsar mot skifferplattorna, ca 15 cm hög så det blir inget jordspill på golvet.
Peztis
I mitt växthus på 14 kvm har jag odlingsbädd utmed ena lång- och ena kortsidan, ca 75 cm brett. Därmed har jag även plats med ett planteringsbord, en sittplats (fyra stolar och bord) samt krukor på golvet. För mig är detta optimalt då jag vill kunna odla men även trivas där. Odlingsbäddarna fyller jag ännu bara på med ny kompost och gödsel då bäddarna ännu inte är fulla med jord men de är djupa (nästan en meter med jord och sedan marken under) och det växer så det räcker och blir över.

Jag märker stor skillnad på det som står i kruka och det som står i bäddarna, krukorna torkar ur så mycket fortare. Därfär är jag stor förespråkare av odlingsbäddar.

Och som Eva skriver, ett bevattningssystem underlättar mycket - oavsett vad du väljer: krukor och/eller bäddar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon