Lottiss
08-07-2013, 20:10
Hej hej.
Ja, som rubriken lyder så har jag tagit några sticklingar från min svärmors trädgård. Dem har nyligen köpt huset och hon vet inte själv vad allt är i trädgården, tidigare ägare var en blomglad dam och trädgården var tämligen övervuxen av blommor. Den ena rosen är starkt rosa, doftar inte och den blommar som tokig hela sommaren igenom. De andra är jättefin gul, nästan pastellgul när den slagit ut och doftar jättegott. Blommar inte riktigt hela sommaren, troligen försommaren/nu då den inte hade några knoppar och såg utblommad ut. Båda rosorna klänger mot stora spaljéer. Hon har klippt ned dem ordentligt men nu är dom lika höga igen, kanske 3 m höga. Dels hoppas jag få veta vad för slags rosor det är, och dels om det finns något hopp om att få sticklingarna att överleva? Skulle så himla gärna vilja ge till min syster och hennes trädgård, ffa den rosa... :-)
[attachment=77337:DSCF4768.jpg]
[attachment=77338:DSCF4806.jpg]
[attachment=77339:DSCF4808.jpg]
[attachment=77340:DSCF4815.jpg]
Monarda
08-07-2013, 21:55
Den första ser väldigt lik ut min Rythm'n Blues.
[attachment=77344:DSC_0017.jpg]
Den andra tror jag är en Aicha
Lottiss
08-07-2013, 22:28
Ja, den ser faktiskt precis ut så! Och den gula ser ut att stämma med Aicha :-) Tackar så hjärtligt!

Kan man lyckas med sticklingar från dem? Jag kan ingenting om rosor, jag blev bara förälskad i dem här :-)
Monarda
09-07-2013, 10:13
Varsågod, roligt att kunna hjälpa. Sticklingfrågan måste jag överlåta till någon annan, jag har aldrig testat själv.
kerstin z5-6
11-07-2013, 08:34
JA, det kan man, rulla bara ner lite och läs tråden sticklingar.
har pga bruten axel svårt att skriva det igen
häroch här med bilder
Lottiss
24-07-2013, 11:55
Har följt tråden till punkt och pricka men det verkar som sticklingarna dör.... Hmmm, vad kan jag tänkas göra för fel? Bladen är snart helt gula och skotten ser rätt vissna och tråkiga ut. Dom står under tillskottsljus inomhus med petflaskor över. Ska jag ställa ut dom i skuggan på balkongen?