PMK
Hej!

Jag undrar helt enkelt vad detta kan vara, som orsakar dessa fula fläckar och små hål i bladen på rosen? Hur kan man åtgärda eller motverka detta tro? Vore toppen om ni kunniga kunde hjälpa mig.

[attachment=77346:bild.JPG]

Tack på förhand!
Niklas.
Kajsa

Slemmig rosenbladsstekel, gulgrön larv som gör dessa " fönster " den övervintrar i jorden, förpuppar sig och kommer igen våren efter. Plocka, plocka, men jag har haft en massa i år, så fult.
PMK
Åh det verkar vara precis den, stämmer ju jättebra med bilden du la upp nu och det jag fann via Google. Tack så hemskt mycket smile.gif

Plocka, menar du plocka bladen likt bilden eller blocka larver?
Kajsa
Plocka bladen, släng i soptunnan rose.gif
Påtoppen
Så ser en av mina rosor ut. Har sett bladlöss och trodde att det berodde på dem. Har sprejat med såpvatten. Kan det hjälpa?
PMK
Jag kikade på rosen och mycket riktigt, kunde plocka av säkert 20 larver, stora som pyttesmå.

Har läst på lite och ser ingen direkt anledning till att ta bort alla angripna löv? Ägg kan ju finnas/läggas på precis vilket blad som helst, inte alls nödvändigtvis de som larverna ätit på. Så länge man har skarpa ögon och kommer åt att kika under alla blad så känns det ju bättre att bara ta de med larver på. Inte sällan satt larverna under ännu icke angripna blad dessutom. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon