Bec90
Hej!

Jag har en gullranka som är drygt en meter lång, och för ett tag sen började det komma små, små bruna små "knölar" på själken. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det.. Vad är det och vad kan det bero på? Vad gör man åt det? Ska man bara pilla bort dom?

[attachment=77355:20130709_182115_1_.jpg]

Tack på förhand!

/Bec
Eva i Skåne
Du ska bara låta dom vara, inte pilla bort. Jag tror det är nån typ av rotanlag, luftrötter eller om stjälken ligger mot jord tror jag kanske det skulle bildas rötter så du kan göra fler plantor.
Jag vet inte exakt, du få säkert fler mer exakta svar, men jag vet att du inte behöver bry dig om utväxterna och inte ska ta bort dom.
Bec90
Hoppas på fler svar men tackar för det så länge! Det kändes inte rätt att ta bort dom men var osäker så.. Tack igen! smile.gif
teo
(Efter en koll av några gullrankor i närheten) nej, alla har dessa, det verkar vara bladanlag eller möjligen rotanlag, verkar finnas vid de flesta bladknutar.
Alexander-VG-zon3
Rötter är det, hjälper den att klättra upp för träd så den får fäste.
RitRat
Alexander svarade redan att det är rötter, eller anlag till rötter.
Ibland säljs ju gullranka klättrandes på en stolpe klädd med torv eller mossa. I såna fall växer dessa rötter in i mossan och växten klänger sig fast.
Andra mjuka underlag kan den också fästa i.
Bec90
Hej igen och tack så otroligt för alla svar! Är det rätt att gullrankan bara går att klippa av och ställa i vatten för att föröka dom? Har läst om det men skulle vilja veta om någon av er har testat det.
Eva i Skåne
Ett blad med en liten bit (1cm max behövs) av "stjälken" på var sida ger snabbt rötter och en ny planta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon