Hej!
Jag har en gullranka som r drygt en meter lng, och fr ett tag sen brjade det komma sm, sm bruna sm "knlar" p sjlken. Vet inte riktigt hur jag ska frklara det.. Vad r det och vad kan det bero p? Vad gr man t det? Ska man bara pilla bort dom?
[attachment=77355:20130709_182115_1_.jpg]
Tack p frhand!
/Bec
Eva i Skne
09-07-2013, 17:36
Du ska bara lta dom vara, inte pilla bort. Jag tror det r nn typ av rotanlag, luftrtter eller om stjlken ligger mot jord tror jag kanske det skulle bildas rtter s du kan gra fler plantor.
Jag vet inte exakt, du f skert fler mer exakta svar, men jag vet att du inte behver bry dig om utvxterna och inte ska ta bort dom.
Hoppas p fler svar men tackar fr det s lnge! Det kndes inte rtt att ta bort dom men var osker s.. Tack igen!
(Efter en koll av ngra gullrankor i nrheten) nej, alla har dessa, det verkar vara bladanlag eller mjligen rotanlag, verkar finnas vid de flesta bladknutar.
Alexander-VG-zon3
10-07-2013, 09:43
Rtter r det, hjlper den att klttra upp fr trd s den fr fste.
Alexander svarade redan att det r rtter, eller anlag till rtter.
Ibland sljs ju gullranka klttrandes p en stolpe kldd med torv eller mossa. I sna fall vxer dessa rtter in i mossan och vxten klnger sig fast.
Andra mjuka underlag kan den ocks fsta i.
Hej igen och tack s otroligt fr alla svar! r det rtt att gullrankan bara gr att klippa av och stlla i vatten fr att frka dom? Har lst om det men skulle vilja veta om ngon av er har testat det.
Eva i Skne
13-07-2013, 20:57
Ett blad med en liten bit (1cm max behvs) av "stjlken" p var sida ger snabbt rtter och en ny planta