Full version: Frö från hybrider
uno
Hej! Och trevlig påskhelg.

När jag tittar i Rångedalas tidning och läser om Julroshybrider ser jag att många har ett högt pris. 300-700 kronor.
Nu undrar jag om dessa hybrider sätter frö och vad det i så fall blir för resultat vid sådd.
Om det blir likadan planta kan jag ju känna massa pengar på att sälja julrosor till alla som är inne på detta forum. rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hybrider brukar sätta frö, jag har en rosa som brukar blomma i april och den sätter frö, tyvärr vet jag inte hur färgerna på de frösådda plantorna blir för mina frösådda har ännu inte blommat de är dock hyfsat stora iår och april har ju just börjat så jag håller tummarna för att det kommer blommor på dem senare i april. Skulle dock tippa på att de frösådda plantorna inte blir exakt lika plantan man tog fröna ifrån.
MRLINDELL
Hybrider är korsning mellan två sorter. Första generation kallas ofta F1 hybrider.
Det kan ta 8-10 år att få fram en ny stabil art och därför är hybrider ofta hemliga, det handlar om slantar i vanlig ordning. Man håller hemligt vilka som är föräldrar till den nya hybriden. Det pågår i stor skala bland yrkesodlarna, ofta för att få fram nya vackrare blommor etc. Många nya rosor (hybrider) är helt underbara, så det kan vara positivt.
Odlar du från en hybrid kommer man att få F2 varianter med många instabila egenskaper, man vet inte på förhand riktigt vad man får. De kan kategoriseras efter korsningsscheman och tar tid. Oftast om man får en stabil variant, så har den samma egenskaper som föräldrarna, men ibland även en helt ny sort.
Hybrider kan komma till av misstag genom pollineringsprocessen, så fungerar det i naturen. Själv gillar jag inte hybrider bland t ex grönsaker, har några själv men oftast finns det intressanta saker att odla som inte är hybrider.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon