Hej! Och trevlig pskhelg.
Nr jag tittar i Rngedalas tidning och lser om Julroshybrider ser jag att mnga har ett hgt pris. 300-700 kronor.
Nu undrar jag om dessa hybrider stter fr och vad det i s fall blir fr resultat vid sdd.
Om det blir likadan planta kan jag ju knna massa pengar p att slja julrosor till alla som r inne p detta forum.
sa, mlardalen zon 2
07-04-2004, 10:44
Hybrider brukar stta fr, jag har en rosa som brukar blomma i april och den stter fr, tyvrr vet jag inte hur frgerna p de frsdda plantorna blir fr mina frsdda har nnu inte blommat de r dock hyfsat stora ir och april har ju just brjat s jag hller tummarna fr att det kommer blommor p dem senare i april. Skulle dock tippa p att de frsdda plantorna inte blir exakt lika plantan man tog frna ifrn.
MRLINDELL
07-04-2004, 10:58
Hybrider r korsning mellan tv sorter. Frsta generation kallas ofta F1 hybrider.
Det kan ta 8-10 r att f fram en ny stabil art och drfr r hybrider ofta hemliga, det handlar om slantar i vanlig ordning. Man hller hemligt vilka som r frldrar till den nya hybriden. Det pgr i stor skala bland yrkesodlarna, ofta fr att f fram nya vackrare blommor etc. Mnga nya rosor (hybrider) r helt underbara, s det kan vara positivt.
Odlar du frn en hybrid kommer man att f F2 varianter med mnga instabila egenskaper, man vet inte p frhand riktigt vad man fr. De kan kategoriseras efter korsningsscheman och tar tid. Oftast om man fr en stabil variant, s har den samma egenskaper som frldrarna, men ibland ven en helt ny sort.
Hybrider kan komma till av misstag genom pollineringsprocessen, s fungerar det i naturen. Sjlv gillar jag inte hybrider bland t ex grnsaker, har ngra sjlv men oftast finns det intressanta saker att odla som inte r hybrider.