Jejjan
Hej.

Det är första gången i mitt liv som jag har växthus och tänkte testa mig på att odla eget.

Va på ett välkänt ställe och köpte mina första föer i Januari. Fick ta hjälp av anställda det enda jag visst va att jag ville ha en gurka som är stor (slanggurka heter det nu vet jag), och små gurkor som man kan lägga in (västerråsgurka vet jag nu att de heter.), den anställda gav mig två sorter, Passandra F1 och Rhensk Druv hg. Nu kanske endel av er förstår mitt dilemma. Efter detta har jag läst mycket om gurko och förstått att f1 gurkor ska inte ha hanblommor runt sig, då blir de beska. Men nu är mitt dilemma att jag har 3 plantor av rhensk i växthuset som spottar ut hanblommor just nu. Det jag har märkt på passandra-gurkorna sen det kommit hanblommor från västerråsgurkan är att 2 av dem har blivit konstiga och böjt sig på ett konstigt sett, smala på mitten och böjd. Det kanske inte har med hanblommorna att göra utan för lite vatten/näring.

Iaf,,, vad händer om min passandra polineras av denna rhensk druv gurka? Vad ska jag göra för jag vill inte käka beska gurkor.. sad.gif

Jag har hört något om att västerråsgurkor ska inte stå i växthus, jag tycker det ser ut som de trivs okej där ute. Men har funderat på att ställe dem utomhus, men då blir det precis brevid växthuset och då kan ju passandra bli polinerad ändå. Dessutom, att tillägga så har jag även odlat mini vattenmelon i växthuset, som kanske också kan polineras?...

Snälla behöver eran hjälp! confused.gif

PS, de gurkorna jag fått hittils av passandra har vart jättegoda. Men det var innen rhensk-plantan hade börjat blomma... så nu vet jag inte längre...
Påtoppen
Västeråsgurka odlade min farmor på gammal åkermark i många år. Tror inte att jorden var gödslad på många år, så jag skulle tro att den är ganska enkel att odla på friland/utomhus.
Eva 33c
CITAT (Jejjan @ 09-07-2013, 23:15) *
Iaf,,, vad händer om min passandra polineras av denna rhensk druv gurka? Vad ska jag göra för jag vill inte käka beska gurkor.. sad.gif

Jag har hört något om att västerråsgurkor ska inte stå i växthus, jag tycker det ser ut som de trivs okej där ute. Men har funderat på att ställe dem utomhus, men då blir det precis brevid växthuset och då kan ju passandra bli polinerad ändå. Dessutom, att tillägga så har jag även odlat mini vattenmelon i växthuset, som kanske också kan polineras?...

Det som händer när Passandra pollineras är i första hand att de blir konstiga i formen pga att de utvecklar fröer. De kan bli beska men blir inte alltid det, och fröerna som utvecklas kan upplevas som stora och hårda om gurkan får sitta kvar för länge.
Att Västeråsgurkor helst inte ska odlas i växthus beror just på att de måste pollineras för att ge frukt (till skillnad från slanggurkan Passandra) och det kan vara lite dåligt med insekter i ett växthus jämfört med ute. Och då de inte behöver fullt så varm och mysigt som slanggurkan så passar de ofta bra på friland. Men det beror lite på var man bor, här i zon 5 kan det vara lite si och så att odla dem utomhus. Men det finns även partenocarpa=rent honliga sorter av druvgurka också. Så ett annat år kan du ju satsa på dem istället så slipper du ditt dilemma smile.gif
Jejjan
Tack för svaret Eva. Så det finns en risk nu att mina passandra gurkor har blivit polinerade och smakar blä. sad.gif Gör det någon nytta och sätta västerråsgurkan utanför växthuset eller riskera dem att polinera passandran? Finns det inte risk att andra djur kommer och käkar upp gurkorna så som rådjur tex?

Jag bor i zon1.
Jejjan
Hur långt behöver jag sätta plantorna ifrån varandra?... fundera på att flytta ut dem men vet inte vart jag ska sätta dem. :S
Eva 33c
CITAT (Jejjan @ 11-07-2013, 00:29) *
Tack för svaret Eva. Så det finns en risk nu att mina passandra gurkor har blivit polinerade och smakar blä. sad.gif Gör det någon nytta och sätta västerråsgurkan utanför växthuset eller riskera dem att polinera passandran? Finns det inte risk att andra djur kommer och käkar upp gurkorna så som rådjur tex?

Risken finns förstås att smaken blir besk, men för mig har det inte blivit så de år jag odlat båda typerna av gurka i växthuset, men något deformerade har de blivit.
Att sätta ut Västeråsgurkorna (jag antar att du har dem i krukor ?) minskar förstås risken. Exakt avstånd törs jag inte säga, men vad som helst är väl bättre än i samma växthus. Med rådjur och gurkor vet jag inte, jag har staket runt hela kökslandet... Men de brukar inte äta mina squashplantor i alla fall trots att jag odlat dem utanför stängslet, fast med rådjur vet man ju aldrig.
Jejjan
Okej, tack för infon. De är nu utsatta på andra sidan huset och jag smakade på en gurka som var konstig, den var liten och på mitten smalare än på ändarna och böjd. Kan det vara en polinerad gurka måntro? Iaf, nu får vi se om det blir bättre. Fundera på att göra mig av med plantorna, men vill så gärna göra inläggning. Hmmm. Ska se om jag kanske kan skänka dem till någon och se om plantaffären har F1-västerrås-plantor som är stora... kanske.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon