Det är första gången i mitt liv som jag har växthus och tänkte testa mig på att odla eget.
Va på ett välkänt ställe och köpte mina första föer i Januari. Fick ta hjälp av anställda det enda jag visst va att jag ville ha en gurka som är stor (slanggurka heter det nu vet jag), och små gurkor som man kan lägga in (västerråsgurka vet jag nu att de heter.), den anställda gav mig två sorter, Passandra F1 och Rhensk Druv hg. Nu kanske endel av er förstår mitt dilemma. Efter detta har jag läst mycket om gurko och förstått att f1 gurkor ska inte ha hanblommor runt sig, då blir de beska. Men nu är mitt dilemma att jag har 3 plantor av rhensk i växthuset som spottar ut hanblommor just nu. Det jag har märkt på passandra-gurkorna sen det kommit hanblommor från västerråsgurkan är att 2 av dem har blivit konstiga och böjt sig på ett konstigt sett, smala på mitten och böjd. Det kanske inte har med hanblommorna att göra utan för lite vatten/näring.
Iaf,,, vad händer om min passandra polineras av denna rhensk druv gurka? Vad ska jag göra för jag vill inte käka beska gurkor..

Jag har hört något om att västerråsgurkor ska inte stå i växthus, jag tycker det ser ut som de trivs okej där ute. Men har funderat på att ställe dem utomhus, men då blir det precis brevid växthuset och då kan ju passandra bli polinerad ändå. Dessutom, att tillägga så har jag även odlat mini vattenmelon i växthuset, som kanske också kan polineras?...
Snälla behöver eran hjälp!

PS, de gurkorna jag fått hittils av passandra har vart jättegoda. Men det var innen rhensk-plantan hade börjat blomma... så nu vet jag inte längre...