Full version: Ljusgula gurkor ?
Motti
Varför blir mina Chines slangen gurkor ljusgula ? för mycket ljus eller för lite ?
Eva 33c
Förmodligen för lite ljus. Gurkor som ligger mot marken får ju ofta en vit undersida. Det är väl klorofyllet som ger den gröna färgen och då behövs solljus? Jag utgår ifrån att du bara undrar över färgen och att gurkorna inte verkar mjuka eller dåliga på annat sätt.
Motti
Det är färgen !men vårt växthus har sol hela dagen i stort sett !visserligen är gurkorna Chinesiska men för det ska de ju inte blir gula i skalet ;)smaken var god men fel färg .
Eva 33c
Det finns ju gurkor som ska vara gula, kan du ha fått en annan sort än du tänkt dig?
Motti
Ja det är ju möjligt ! hade samma förra året men dom blev gröna .Ljus får dom och sol hela dagarna , dom smakar jättegott trots att de är gula .Allt annat i växthuset går som det ska Chillin Physalisen och busktomaterna ,slängde ner lite salladsfrön där också som växer fint !
CillaM
Järnbrist troligen. Jag brukar slänga i spik som rostar i vattenkannan till gurkorna och senare vattna. Det brukar hjälpa.
Eva 33c
CITAT (CillaM @ 15-07-2013, 22:01) *
Järnbrist troligen. Jag brukar slänga i spik som rostar i vattenkannan till gurkorna och senare vattna. Det brukar hjälpa.

Intressant, jag har aldrig haft järnbrist hos mina gurkor. Hittade denna broschyr om växtnäring och symptom på jordbruksverketssida. Sidan 8 handlar om järnbrist. Det står att det är ovanligt i mineraljordar, och jag odlar i jordbäddar i växthuset som består av den ursprungliga lerjorden med inblandning av kompost varje år. Så det är nog orsaken att jag klarat mig alla år. Odlar man i "jord på påse" så är tydligen risken större. Men borde inte hela växten bli gulaktig vid järnbrist, inte bara frukten? eller vad är din erfarenhet Cilla?
CillaM
Att ett o annat blad blir gult tycker jag väl är ganska normalt. Jag fick tipset från en gammal odlare som gjorde precis så o det funkar även här. I år har jag inte odlat varken tomat eller gurka men brukar annars odla i jord-på-påse och den är oftast väldigt torvig o urlakad på näring. I marken ska jag testa nästa år, bra idé. Om det får plats bland vinet vill säga naughty.gif
Eva 33c
CITAT (CillaM @ 16-07-2013, 23:19) *
Att ett o annat blad blir gult tycker jag väl är ganska normalt.

Håller med. Men jag tänkte mer så här, om plantan lider av järnbrist, kan den då ha gröna fina blad och bara frukten bli missfärgat gul?
CillaM
Ja, jag tror att det beror på att plantan satsar järnet just för att bilda sina frukter och därmed fröer. Den är ju ettårig o då gäller det verkligen att blåsa på i förökning. Finns ju en anledning till att ordet "frögurkor" existerar giggle.gif
Bassam
Hej
Om gurkplanta fattas brist på järn näring, så gult färge med
ser också på unga blad, det händer ofta på kalk jord för att kalk kan fasta järn näring,
H.Bassam
Bassam
Hej
Jag tycker att dina gurkor nhar Boron-brist

symtom på brist

1- mild gulfärgning inträffar medium och äldre blad och eventuellt vatten fläckar.
2 - kanterna på bladen blir ljusgul.
3 - böja kanterna på bladen på utsidan.
4 - visar några grova vita linjer av frukterna av det alternativet och om det hade varit kallare
5 en del av gurkor blir gul.
Obs

Brist på järn gör bara gul blad.

H.Bassam
Motti
Även en del blad gulnar och en del är gröna !en del säger att det är den sena våren ? Vi köper jord och gödsel på Grangården och har så gjort tidigare år utan att gurkorna blivit gula !Physalisen ser jätte fin ut lika så Chillin ,men nu har jag märkt att Tomatbladen börjar gulna också !är det för sen att då tex tillsätta Järn nu ? Även om gurkorna är gula så smakar de gott ju .Har skördat en Melongurka och den var grön och fin smile.gif
rehn
Hej: jag har också problem med bleka gurkor, dessutom blir en del av dom beska. Odlar i hö-balar. Nya balar varje år. Har odlat så i 10 år utan problen. I Växthus. Dock: sorten är ny " Longo da China". Ska prova med att ge plantorna en järnspik var. Om det är boronbris, var hittar man boron att ge dom ??
Bassam
Hej
Boron finns ofta mest flytande näring, man ska läsa på packning, vad innehåller näring.
H.Bassam
Motti
Min man tyckte det var ett himmla tjafs så han slängde i Blå Korn i gurk och tomatodlingen !och genast blev det mycket bättre ! Granngården måste ha haft både dålig jord och gödsel i år !Så ni som har fått gula gurk och tomatväxter släng i Blå Korn eller lägg Blå Korn i vattnet och vattna med det . tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon