Cillster
Hej!

Jag tänkte odla lite smått och gott mot garageväggen, som är i skugga större delen av dagen. Vilka växter kan ni rekomendera?
Rabarber tänkte jag.. men mer?

Tips önskas! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Bladgrönt brukar funka i lite mer skugga ex. mangold, spenat. trädgårdsmålla, sallat. Fast är det alltför skuggigt är det ju inte säkert det funkar heller utan man får nog prova

ängsvädd
Jag rekommenderar en växt som vanligtvis benämns som ogräs - våtarv, kallas ibland "nate". Den är mycket näringsrik och god, jag föredrar den framför de flesta så kallade grönsaker (som från början är vilda växter). Jag tycker den är vacker som marktäckare. Själv har jag planterat in den i mitt köksland, både jag och fåglarna gillar den.
Cillster
Tusen tack för svaren. smile.gif
Hur är det med sallad och mangold, när på året bör man börja så dem?

Åsa, mälardalen zon 2
Sallat kan direktsås ute direkt då marken tinat, man så bör så lite varje vecka under några veckors tid för sallat mognar ofta samtidigt och sår man allt direkt får man ju äta väldigt mycket sallat för man brukar ju inte frysa sallat.

Mangold sås framåt början av maj då jorden har en temp på ca +7C mangold går mycket bra att förvälla och stoppa i frysen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon